Scroll Top

 

Interview met Kirsten Vinke. Kirsten is rijinstructeur en heeft zich gespecialiseerd in autorijlessen voor mensen die speciale aandacht nodig hebben. Denk aan faal- en rijangst, paniekaanvallen, (kenmerken van) ADHD, ADD, autisme en DCD.

 Interview: Joli Luijckx.

‘Ik pas me constant aan de leerling aan’

Sleutel tot succes bij deze speciale rijlessen is, volgens Kirsten, inlevingsvermogen van de rijinstructeur, constant schakelen en goed observeren wat jouw leerling nodig heeft. ‘Ik voel mij tijdens het lesgeven net een kameleon.’ Een kameleon omdat Kirsten zich constant probeert aan te passen aan wat voor haar leerling nodig is en werkt. Daarbij richt ze zich op de manier van leren die het best bij de leerling past. Soms is dat uitleg met hele kleine stapjes en die oefenen. Soms geeft ze juist vooraf alle uitleg, maar dan minder gedetailleerd, om aan de behoefte van overzicht en structuur te voldoen.

Flexibel en begripvol

Wordt een rijles vlak van tevoren afgezegd omdat een leerling zijn dag niet heeft, dan is ze flexibel, heeft begrip en brengt dan de afgezegde rijles niet in rekening. Is een rijles van een uur te lang, dan plant ze een halfuur of drie kwartier in. ‘In principe heb ik tijdens mijn rijlessen de autoradio altijd uit. Omdat de geluiden uit de radio toch weer extra prikkels geven. Maar heb ik een leerling die zich juist beter kan concentreren met zijn eigen muziek, dan zetten wij dat tijdens de rijles op. Ook als ik het zelf niet om aan te horen vind.’

Rustig en gefocust

De interesse van Kirsten voor het autorijles geven aan leerlingen met angsten of een andere ondersteuningsbehoefte komt voornamelijk voort uit haar eigen ervaring. ‘Ik vind het altijd wat gevaarlijk om het aan de grote klok te hangen. Omdat sommigen daardoor een verkeerd beeld van mij krijgen. Ik heb zelf namelijk ADHD. Dat betekent niet dat ik heel druk ben en constant beweeg tijdens de rijles. Ik ben juist als ik rijles geef rustig en focus mij op het verkeer en mijn leerling. Ik ben constant aan het observeren. Mijn eigen persoonlijke ervaring met ADHD helpt daarbij. Ik denk dat ik daardoor makkelijker aanvoel wat een leerling nodig heeft.’

Inlevingsvermogen en geduld

Kirsten heeft een extra opleiding gevolgd om rijlessen te geven aan leerlingen met angsten of andere ondersteuningsbehoeften, ze volgt jaarlijks een verplichte intervisie en verdiept zich door het volgen van cursussen steeds meer in bijvoorbeeld ADHD, autisme, hoogbegaafdheid en faalangst. Daarmee wil zij niet zeggen dat een instructeur die een opleiding gevolgd heeft voor rijles aan mensen die extra ondersteuning nodig hebben altijd beter is. ‘Naast kennis is inlevingsvermogen, flexibiliteit en geduld het allerbelangrijkste. Het moet ook je interesse hebben. Dat heb je of heb je niet en leer je niet in een opleiding.’

Geen valse verwachtingen

‘Wees altijd eerlijk,’ is het advies van Kirsten. ‘Ik vind het belangrijk om open te zijn en geen valse verwachtingen te scheppen. Over rijgeschiktheid bijvoorbeeld. Een introductieles ter kennismaking is bij mij altijd gratis. Tijdens zo’n les is het van twee kanten altijd even aftasten. Heel belangrijk is dat er vanuit de leerling een klik is naar de rijinstructeur. Na zo’n introductieles heb je vaak al een eerste indruk en beeld van je leerling. En kun je een grove inschatting maken van welke rijopleiding het beste aan zal sluiten bij de behoefte van de leerling.

Extra rijlessen en kosten

Soms lukt dit ook niet. Bijvoorbeeld bij het onderdeel schakelen. Dat kan nog weleens een struikelblok zijn. Maar ik weet uit ervaring dat het na wat extra oefenen vaak wel lukt. Dit kun je niet altijd na één of twee rijlessen beoordelen. Daar ben ik dan eerlijk over. Ook over de extra rijlessen en dus de kosten die daarvoor nodig zijn. Zie ik dat het schakelen een struikelblok blijft, dan ga ik daarover in gesprek. Is bijvoorbeeld een rijbewijs halen in een handgeschakelde auto met extra rijlessen wel mogelijk? Of is het kiezen voor het rijbewijs halen in een automaat beter? In overleg met de leerling zijn vaak ook de ouders bij deze overleggen betrokken. ‘Dat vind ik belangrijk omdat zij hun kind goed kennen en mij daardoor waardevolle informatie kunnen geven. Voor dit soort gesprekken neem ik, op een rustig moment, altijd uitgebreid de tijd.’

Tips van Kirsten:

  • Heb je extra ondersteuning of aandacht nodig tijdens de rijlessen? Wees hier dan open over naar de rijinstructeur.
  • Een klik met de rijinstructeur is belangrijk. Is die er niet, praat erover of ga op zoek naar een andere rijinstructeur met wie er wel een klik is.
  • Op rijles-en-autisme.nl vind je autorijscholen met gespecialiseerde rijinstructeurs met een erkend diploma.

Dit artikel komt uit Balans Magazine.

Wil je ook 4x per jaar Balans Magazine ontvangen?

Word dan nu ook lid van Balans!

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.