Omgaan met hoogbegaafdheid in het onderwijs
Hoogbegaafde kinderen hebben onderwijs nodig dat is afgestemd op hun individuele mogelijkheden en behoeften. Zij hebben vaak meer dan andere leerlingen behoefte aan autonomie. Vertrouwen bieden, zelfsturend leren en verantwoordelijkheid geven over het eigen leerproces, zijn zaken die goed aansluiten bij hoogbegaafde kinderen.
Topdown, compact en verrijkt
Verder is het belangrijk dat het onderwijs topdown, compact en verrijkt wordt aangeboden. Dat is vaak lastig, omdat het onderwijs bottom up is ingericht. Ook wordt ‘verrijking’ nogal eens verward met ‘meer van hetzelfde’. Of bijvoorbeeld alleen rekenen op een hoger (moeilijker) niveau. Verrijkingsopdrachten zijn opdrachten waarbij de ‘hogere orde denkvaardigheden’ worden aangesproken. Hogere orde vragen en opdrachten Bij hogere orde vragen en opdrachten zijn voor het antwoord of de uitvoering de vaardigheden analyseren, evalueren of creëren nodig. Het zijn vragen en opdrachten die zich richten op:- Stimuleren van leerlingen om verder en meer kritisch na te denken
- Stimuleren van het probleemoplossend denkvermogen
- Ontlokken van discussie
- Stimuleren van leerlingen om zelfstandig op zoek te gaan naar informatie