Scroll Top

Marisca ontwikkelde samen met Marije Oostendorp het ’zorgplan dyscalculie en rekenproblemen‘ voor op de basisschool’. Marisca is psycholoog en gespecialiseerd in rekenen en dyscalculie. Samen met haar man Rob Milikowski, heeft zij een eigen praktijk voor onderzoek en advies: De Rekencentrale.

Op 12 december 2022 gaf Marisca samen met Marije van Oostendorp een Balans-webinar over dyscalculie, naar aanleiding van hun boek Zorgplan Dyscalculie en Rekenproblemen. Deelnemers aan het webinar stelden ook vragen via de mail. In deze rubriek gaat Marisca deze vragen bespreken. Deze keer gaat het om de vraag:

‘Hoe zit het met IQ-grenzen voor Dyscalculieonderzoek?’

Een leerkracht en een moeder stelden hier tijdens het webinar vragen over. Hieronder het antwoord van Marisca:

Totaal IQ?

Heel in het kort: ik vind het Totaal IQ geen geschikte maat om kinderen uit te sluiten van iets dat goed kan zijn voor hun rekenontwikkeling. En een dyscalculieonderzoek is daar toch voor bedoeld: om erachter te komen wat eraan schort en hoe dit kind optimaal geholpen en ondersteund kan worden.

In plaats van naar het IQ, kun je beter naar het schoolse leren kijken. Lukt lezen wel? Hoe gaat het met andere vakken en activiteiten op school?

Dossier

Ik heb laatst het dossier bekeken van een leerling die 76 scoorde op de WISC-V, waarna door de testende instantie werd gezegd: dit kan dan geen dyscalculie zijn, want bij een IQ van 76 is sprake van een ‘algemene ontwikkelingsachterstand’. Maar dat kun je zo niet zeggen!

Dit meisje had helemáál geen algemene ontwikkelingsachterstand. Ze scoorde bij de laatste Cito’s gemiddeld op technisch lezen, spellen en zélfs op begrijpend lezen. Ze is heel creatief. Er zijn zintuiglijke beperkingen die dat lage WISC-IQ mede kunnen verklaren. Het enige echte probleem, een heel ernstig probleem bovendien, is het rekenen. Als je zegt: dyscalculie kan het niet zijn bij dit IQ doe je haar zwaar tekort.

Verschillende factoren

Bovendien – dat ene getal is niet ‘het IQ’ van iemand. Zo mag je een onderzoekresultaat niet gebruiken. Er zijn factoren, er zijn subtests, die verschillende vaardigheden meten. En tenslotte: er is een betrouwbaarheidsinterval waarbinnen je dat getal moet plaatsen. Dat betekent dat een volgende meting best op 80 of meer kan uitkomen. Hangt van zoveel dingen af. Bij dit meisje was trouwens eerder een SON-IQ van 92 gemeten.

Om op de vraag terug te komen: ik vind dus dat er geen simpele IQ-grens gesteld mag worden. Maar een diagnose dyscalculie heeft natuurlijk weinig nut als al het schoolwerk en het denkwerk op een laag niveau ligt.

Vragen?

Heb jij ook een vraag aan Marisca over dyscalculie? Stuur dan een mail naar [email protected]. Wie weet beantwoord Marisca volgende keer jouw vraag!

Dossier dyscalculie

In ons dossier over dyscalculie lees je hier alles over. Hoe je er achter komt of je kind dyscalculie heeft, of hoe je er thuis en op school mee omgaat. Heb je vragen? Bel dan eens met onze advieslijn.

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.