Scroll Top

Linda is moeder van thuiszitter Neona (9, MCDD, selectief mutisme en NLD). ‘Neona heeft zo’n leerachterstand dat ze niet zomaar meer te plaatsen is op een school.’

Tekst: Geert Bors

Hoe gaat het nu met de thuiszitters die in 2015 in Balans Magazine werden geportretteerd? Zitten ze nog thuis? Of volgen ze onderwijs en in welke vorm dan? In 2016 in elk magazine een ‘update’. In dit nummer: moeder Linda Heemskerk over haar dochter Neona (9, MCDD, selectief mutisme en NLD).

“Hou haar maar thuis,” vertelde de schooldirectie vorig jaar aan de ouders van Neona. De reden? Neona houdt niet van aanraking, maar werd op school regelmatig gefixeerd als ze een boze bui had. Haar broer Luca (nu 11, ADHD, klassiek autisme en dyslexie) zat al thuis. Van de agressie die de school bij Neona ervoer, was niets te merken op de zorgboerderij die het meisje daarna dagelijks bezocht, vertelt moeder Linda Heemskerk.

“Op de zorgboerderij kreeg Neona een halfuurtje les per dag. Mijn man en ik wilden toch meer onderwijs voor haar. We zijn een maatwerktraject ingestapt in juni, maar helaas is er van onderwijs weinig terechtgekomen. Inmiddels kijken we weer verder. Neona heeft zo’n leerachterstand dat ze niet zomaar meer te plaatsen is op een school.

Het onderwijs op de zorgboerderij liep beter. Daar werd spelenderwijs geleerd. En er werd ook geprobeerd om uit boekjes te leren. Nu gebeurt er te weinig. Op een gegeven moment gaat de leerplichtambtenaar ook vragen stellen: ‘Waar zijn de verslagen?’ En het Centrum voor Jeugd en Gezin heeft ons een groot budget gegeven, waarover we verantwoording moeten afleggen. Terecht natuurlijk. En dus zoeken we door, met hulp van de kinderarts, naar een fijn plekje voor Neona.

Voor Luca ligt dat anders: hij heeft meerdere beperkingen en hij zal naar dagbesteding gaan. We denken nu aan het ABA-systeem (Applied Behavior Analysis, red.). Ik weet nog niet precies wat het inhoudt, maar het gaat erom dat een kind door meerdere begeleiders is omringd en positief wordt gestimuleerd door het hele team.

Op zich maken we het goed. De kinderen gaan naar maatwerk van negen tot drie, en zijn daarna thuis. Met de kerstdagen was het best pittig, de spanning van het bij elkaar zitten. Neona wil momenteel over alles controle hebben. Als ze naar boven gaat, moeten papa en mama per se ‘doei’ zeggen, anders gaat ze uit haar plaat. Maar ze kan ook heerlijk op de bank liggen en kletsen over hoe haar dag is geweest, dat ze lekker heeft gesport. Ook bij het boodschappen doen, vertelt ze hele verhalen.

Als ze met andere kinderen speelt, moet ik in de buurt blijven, want ze kan snel dingen verkeerd interpreteren en dan komt er paniek of agressie. Het vraagt een heel ander ouderschap, qua loslaten, dan hoe ‘gewone’ gezinnen dat beleven. In die zin is het soms moeilijk uit te leggen. Mijn moeder is een grote steun en het is belangrijk dat je als partners elkaar goed blijft zien. Mijn hoop is dat Neona terug kan naar school, dat ze kan functioneren en lekker met kindjes kan spelen. De toekomst is nog een open vraagstuk.”

Meer weten?

Heb je vragen of zorgen over je kind met NLD, of herken je kenmerken en wil je daar graag eens met een ervaringsdeskundige praten? Neem dan eens contact op met onze Advieslijn.

Klik op de volgende link voor het gehele NLD Dossier  op onze website:  om meer informatie te krijgen over wat NLD is, hoe de diagnose wordt vastgesteld, wat het behandelplan en de richtlijnen zijn, hoe je er in de opvoeding, in de vrije tijd of in het onderwijs mee om kunt gaan, en meer..

Ook kun je kijken op Het NLD-Plan, gemaakt door ervaringsdeskundige jongeren. Met goede informatie, tips en ervaringsverhalen.

Privacyvoorkeuren
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie opslaan via uw browser van specifieke services, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Let op dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die wij aanbieden.