Wij ondersteunen en versterken ouders van kinderen met problemen bij leren en/of gedrag in opvoeding, onderwijs en zorg
Home / Kennisbank / Kennisbank: Ontwikkelingsproblemen / Kennisbank: Ervaringsverhalen en vlogs over ontwikkelingsproblemen / Een taak beginnen en afmaken
Je brein is een fantastisch orgaan. Het heeft allerlei functies om jou te helpen met de dingen die je moet doen. Dat noem je executieve functies. Executieve wattes? horen wij je denken. Die moeilijke woorden mag je meteen vergeten. Het is een verzamelnaam voor vaardigheden die jou helpen bij alles wat je moet doen. Dit artikel gaat over de vaardigheden: taakinitiatie (een taak beginnen) en volgehouden aandacht (de taak afmaken).
Stel je eens voor dat je echte superkrachten had waarmee je elke taak kon doen en nooit afgeleid raakte terwijl je bezig was. Dat zou toch geweldig zijn, nietwaar? Die superkrachten heten taakinitiatie en volgehouden aandacht.
Taakinitiatie betekent dat je zelf begint aan een activiteit of een taak zonder dat iemand je hoeft te vertellen dat je het moet doen. Stel je voor dat je je kamer moet opruimen. Als je vanzelf begint met het oppakken van speelgoed en het opruimen van je boeken, zonder dat iemand je dat zegt, dan gebruik je taakinitiatie.
Volgehouden aandacht gebruik je om je heel goed te concentreren op iets voor een lange tijd, zelfs als er afleidingen zijn om je heen. Denk aan het lezen van een spannend boek of het maken van een puzzel. Als je gefocust in je boek blijft lezen of blijft nadenken over hoe de puzzelstukjes passen, dan gebruik je volgehouden aandacht.
Hoe vaker je oefent met taakinitiatie en volgehouden aandacht, hoe beter je wordt. Onthoud dat iedereen soms moeite kan hebben met taakinitiatie en volgehouden aandacht. Dat is normaal!
1 Wat betekent taakinitiatie?
a) Starten van een taak zonder dat iemand het zegt.
b) Het plannen van een feestje.
c) Een superkracht die niet bestaat.
2. Wat is volgehouden aandacht?
a) Een taak meteen opgeven als het moeilijk wordt.
b) Je concentreren op je taak en niet afgeleid worden.
c) Eindeloos rondrennen zonder doel.
3. Hoe kun je taakinitiatie en volgehouden aandacht ontwikkelen?
a) Door te geloven in jezelf en een plan te maken.
b) Door de taak halverwege op te geven.
c) Door te wachten tot iemand je vertelt wat je moet doen.
1 (a) 2 (b) 3 (a).
Dit artikel is geschreven door Robine Kroon-Zijderhand en Tineke van der Klink-Bouwens van Leren Leren Nederland (lerenlerennederland.nl). In het volgende nummer van BalansKIDS schrijven zij een artikel over de functies doelgericht doorzettingsvermogen en flexibiliteit.
Dit artikel verscheen eerder in BalansKIDS 3 2023. Wil je ook ons magazine ontvangen? Word dan nu lid. Bekijk hier de voordelen.
LANDELIJK BUREAU BALANS
Kosterijland 7
3981 AJ Bunnik
Nederland
Kvk nummer: 404.80.851
RSIN nummer: 007446871
IBAN: NL76 INGB 0000 507708
Ma t/m do: van 10.00 – 13.00 uur
(030) 225 50 50
Overige vragen kunt u stellen via het Contactformulier
Adverteren
[email protected]
BalansAdvieslijn:
Contactformulier
Ledenadministratie:
Contactformulier
Volg ons
Deze website is gemaakt door Project Icarus!
Project Icarus is een uitdagende en leerzame plek voor jongvolwassenen met een beperking die zichzelf willen ontwikkelen op het gebied van computers en ICT.
Wil je ook je website laten maken door Project Icarus?