‘Hoe beperk je psychosociale problemen bij kinderen met een leerstoornis?’
TEKST HANS VAN LUIT, JOJANNEKE VAN DER BEEK, MARTINE MÖNCH EN SYLKE TOLL
Veel onderzoek heeft aangetoond dat kinderen met een leerstoornis, zoals dyslexie of dyscalculie, een verhoogde kans hebben op het ontwikkelen van psychosociale problemen. Het gaat daarbij vooral om angst- en stemmingsklachten, maar ook om aandachtsproblemen en boosheid. Voor deze kinderen is Wegwijs in dyslexie en dyscalculie – Training in het leren omgaan met een leerstoornis (kortweg: Wegwijs) ontwikkeld.
‘Besteed aandacht aan sterke kanten en interesses van het kind, buiten het lezen, spellen of rekenen’
Dyslexie en dyscalculie zijn de meest voorkomende leerstoornissen. In iedere schoolklas zitten gemiddeld twee kinderen met dyslexie en in twee klassen zit gemiddeld één kind met dyscalculie. Veel kinderen met een leerstoornis hebben ook last van psychosociale problemen zoals faalangst, somberheid en een laag zelfbeeld. Het is voor deze kinderen belangrijk dat ze op een adequate manier leren omgaan met hun leerstoornis, zodat ze er minder nadelige gevolgen van ondervinden.