Scroll Top

Ik denk dat ik weet wat ik moet doen!

Blog van Laurens de Kroon (34). Kinderfysiotherapeut in opleiding en werkzaam bij Expertisecentrum Uniek. In zijn behandeling maakt hij graag gebruik van CO-OP, een interventie die o.a. kinderen met DCD, autisme en ADHD helpt om via eigen ontdekkingen strategieën te leren gebruiken om zich te ontwikkelen.

‘We hebben de neiging om kinderen direct te helpen’

‘Wat ben ik toch een idioot!’ zegt Rebecca al voor de zevende keer tijdens de pauze, terwijl ze hard de bal wegschopt van het speelveldje tot ongenoegen van haar klasgenoten. Ik ben pas vijftien minuten aan het observeren, en deze terugkerende zin heeft impact op me. Vooral omdat het zichtbaar is dat Rebecca het echt gelooft. Rebecca is acht jaar en heeft DCD. Op school is ze steevast de traagste en onhandigste op het speelplein, heeft ze moeite met leren schrijven en heeft ze de laatste tijd regelmatig driftbuien. Driftbuien die eigenlijk vooral tegen haar zelf gericht zijn. Op de school is het overspelen met padel-tennis populair geworden en dit wilde ze heel graag leren. Maar zo’n complexe taak, dat is lastig zeg! Positie, hand-oogcoördinatie, krachtafstemming, timing en nog veel meer andere elementen. Hoe gaan we dat nou leren?

Time-out!

Vier weken later hebben we een echte doorbraak. ‘Time-out,’ roept ze naar me. ‘Ik denk dat ik weet wat ik moet doen!’ Het is haar opgevallen dat ze de backhand, wanneer ze haar arm voor het lichaam moet kruisen, heel lastig vindt. Maar als ze nou twee stappen opzij maakt, dan kan ze toch met haar forehand langs haar lichaam slaan. ‘Goed, dan gaan we dat proberen, ik zal het ook proberen,’ zeg ik. En ja, het gaat direct stukken beter. Op haar eigen manier en tempo heeft ze gezien en geleerd dat ze zich moet positioneren, voorbereiden op de bal, en hoe ze de bal op de juiste manier terugslaat. Veel te vaak hebben wij als volwassenen de neiging om kinderen direct te helpen. Wanneer ze iets lastig vinden, komen wij met een oplossing die vroeger voor onszelf gewerkt heeft, of die we bij een ander kind zien werken. Maar wanneer we het kind begeleiden bij het zoeken naar de oplossing en het kind daarmee de oplossing zelf ontdekt, is het gevoel van zelfredzaamheid, dat gevoel van: ‘Hé, ik kan dit!’ veel groter.

Strategieën gebruiken

Rebecca ontdekte in deze situatie veel meer dan alleen padel-tennis. Ze ontdekte om op haar tempo te leren, dat ze makkelijker taken uit kan voeren met een goede voorbereiding, en dat ze nieuwe strategieën niet alleen in één activiteit kan gebruiken, maar ook in andere. Rebecca zal altijd wat langer de tijd nodig hebben om nieuwe motorische activiteiten aan te leren, maar nu kunnen haar ouders en leerkracht haar herinneren aan haar strategieën en ontdekkingen.

Meer weten over DCD?

Bekijk hier ons Dossier DCD!
Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.