Scroll Top

 

https://www.klaskehaarkookworkshops.nl/

Wie is Klaske?

Mijn naam is Klaske Kooistra en ik ben 37 jaar oud. Ik woon samen met mijn partner Tsjeard en mijn zoon Jan Fetze Mollema in Oosterbierum. Naast de mensen wonen er ook nog dieren: hond Snuf, konijn Tijn en een stuk of wat vissen bij ons in huis. En binnenkort krijgen we ook nog een paar kippen. Oosterbierum ligt trouwens in Friesland, vlakbij de zeedijk. Waar je prachtig kunt fietsen dit doen we regelmatig op de tandem. Vooral nu het weer wat mooier weer wordt.

Naast fietsen ben ik graag creatief bezig. En ik kook en bak heel graag. Ik denk dat het bakken min of meer genetisch is bepaald, want aan mijn moeders kant zitten meerdere bakkers, of eigenlijk marktkooplui. Toch koos ik toen voor een hele andere richting qua opleiding. Namelijk grafische vormgeving/communicatie. Via een kleine omweg ben ik uiteindelijk in de horeca en daarna in de catering beland. En nu mag ik met trots zeggen dat ik een eigen bedrijf heb! Waarmee ik kookworkshops geef aan kinderen.

Wat betekent de ziekte Neurofibromatose voor jou en jouw zoon?

Jan Fetze werd in 2013 geboren in eerste instantie leek het een “normale” baby. Hoewel ik altijd wel een beetje het idee had dat er iets was, stopte ik dat gevoel weg. Hij was wel wat langzamer dan andere baby’s maar mijn moeder zei altijd: ach dat was jij ook niets om je druk om te maken. Ook kreeg hij al vrij snel de kenmerkende vlekken. Maar ach die had ik ook… Omdat hij niet begon met praten kwamen we in de ‘molen’ terecht.
Pas na een hele rits aan diverse artsen, keuringen, onderzoeken en testjes, kwamen we terecht bij een geneticus. Zij benoemde meteen Neurofibromatose. Ofwel NF1. Ze vond het zeer bijzonder dat we nooit eerder een diagnose hadden gekregen. Zelf heb ik 7 van de 9 klinische kenmerken, zoals ze dat noemen. En ook Jan Fetze heeft een aantal typische kenmerken. De tragere ontwikkeling, de motorische uitdagingen, de kenmerkende vlekken. En ga zo maar door. Hij zit hiervoor op het speciaal onderwijs. Eerst op de Skelp voor kinderen met TOS, inmiddels op Lyndensteyn in Beesterzwaag waar ze hem ook op motorisch vlak ook goed kunnen ondersteunen. Dankzij de ergotherapeut hebben we sinds 2021 een tandem fiets want fietsen is best een uitdaging.

Voor mij vielen er vooral heel veel puzzelstukjes op zijn plek. Als pubermeisje was ik altijd “anders” ik had een Brace voor mijn kyphose, een beugel en een bril, dus ik was al de klos. Maar ook op sociaal vlak was ik “die rare”. Leren ging me wel goed af, maar bij gym zat ik aan de kant want door mijn rug mocht ik niet sporten. Er werd mij toen ook verteld: met kinderen werken is geen optie vanwege je rug. Inmiddels weet ik dat mijn aandoening geen belemmering hoeft te zijn voor wie ik wil zijn.

Waarom ben jij gestart met jouw bedrijf ‘Klaske haar Kookworkshops’?

Er zijn meerdere redenen waarom ik gestart ben met mijn bedrijf. Ik kookte altijd al met Jan Fetze omdat het reuze gezellig was samen in de keuken. Maar ik ontdekte ook dat hij daardoor motorisch goed kon oefenen. En dat hij beter ging eten. Want tot 2-3 jaar at meneer alles en ineens: poef, alles was NEE. Waarschijnlijk herkent iedere ouder die fase. Samen lekker de keuken in hielp en helpt nog steeds bij het ontdekken en proeven van ingrediënten.

Vóór Corona deed ik naast mijn reguliere werk kookworkshops met Tupperware, voornamelijk met volwassenen. Maar 1 keer op een beurs, mocht ik koken met een groep kinderen van de zorgboerderij. Eigenlijk stond ik op die beurs om te promoten, maar deze groep jongeren was zo enthousiast dat ik geen nee kon zeggen. Daar werd het zaadje gepland. Maar ik deed daar verder nog niet zoveel mee.
Toen ik door corona mijn baan kwijt raakte dacht ik, misschien wordt het tijd voor wat anders.
Maar ja wat??

Inmiddels was het september 2020 en deed ik mee aan een challenge. Ik vond het leuk om korte videootjes te maken van recepten. En zo kwam ook die challenge voorbij. Bij die challenge klikte er iets. Ik wist “ineens” wat ik wilde gaan doen: Kookworkshops geven aan kinderen! Met in het bijzonder kinderen met een uitdaging, zoals mijn eigen zoon. Na een paar maandjes online proberen ben ik 1 april 2021 mijn bedrijf gestart: ‘Klaske haar kookworkshops’.

In hoeverre heb je kennis en ervaring over kinderen met een ondersteuningsbehoefte?

Ik heb altijd al een connectie gehad met kinderen. Als jonge meid paste ik graag op mijn neefjes/nichtjes en buurtjes. Ik ben de oudste van de familie, dus dan gaat dat snel. Maar ook met het dorpsfeest als ‘heit’ dan vroeg wil je ff helpen? Dan zei ik altijd ja. Omdat ik zelf altijd het “buitenbeentje” was, heb ik geleerd om er extra voor te zorgen dat iederéén zich welkom voelt. Juíst de kinderen die niet in het hokje passen. Met een zoon die zich anders ontwikkelt dan de standaard, ben ik inmiddels heel wat ervaring rijker. Ik geloof ook dat je dat niet uit een boekje kunt leren. Dat heb je of dat heb je niet.

Kan je aangeven waarom het zo belangrijk is om kinderen te laten koken?

Oh hier kan ik een boek over schrijven! Jan Fetze zat nog in de tafelstoel toen hij begon met mij te helpen. Super simpel de aardappel of de spruitjes in de pan doen. Ondertussen oefende hij zijn oog-hand coördinatie. Toen hij wat groter was: de saucijzenbroodjes insmeren met ei. Dat lijkt simpel, maar je moet de kwast niet te vér dippen. Je moet niet te hárd op het broodje drukken. Dat vergt best wel wat van je hersenen en motoriek.

Al deze kleine handelingen hebben hem enorm geholpen met zijn motoriek. En hij vind het gewoon heel gezellig om iets samen te doen. 1+1 maakt dan 3. Want een spruitje aanpakken met duim en wijsvinger, dat heb je later weer nodig om te schrijven. Maar bij koken komt óók kijken dat je dingen moet afmeten en wegen. Praktijkles dus. En als we met een groep koken tijdens de kookworkshop, moeten de kinderen soms op elkaar wachten of elkaar helpen. Allemaal vaardigheden die je de rest van je leven gebruikt.

Maar het zijn niet alleen de vaardigheden. Kinderen ontdekken tijdens het koken ook de verschillende ingrediënten. Ze werken ermee dus ze kunnen de ingrediënten voelen, ruiken, zien en horen. En als ze dan het ingrediënt hebben leren kennen, kunnen ze het proeven en in hun gerecht stoppen. Want bij mijn workshops is er altijd ruimte voor eigen interpretatie. Je hebt een aantal hoofd ingrediënten, maar er is ook altijd ruimte om zelf te beslissen.

Kan ieder kind zelfstandig leren koken? Ook kinderen met bijvoorbeeld DCD?

Mijn motto is: met een beetje liefde, creativiteit en geduld kan ieder kind leren koken. Maar dit vergt wel tijd en inzet. Eén ding is voor mij heel duidelijk. Als je het nooit doet, leer je het ook niet. Kinderen krijgen bij mij de kans om zelf te koken en te ontdekken dat ze veel neer kunnen dan dat ze zelf dachten. Je leert door te doen en door “fouten” te maken. Ze hoeven niet meteen een 3-gangen menu in elkaar te draaien. Dat is het mooie aan de kookworkshops. Het aanbod is heel divers, dus er is altijd wel een gerecht wat bij het niveau van jouw kind past. Tijdens een workshop zal ik ook altijd kijken of iets lukt. En als dat niet het geval is, bedenken we samen een manier waarop het wél lukt.

Het jongetje dat de vork niet goed kon vastpakken, heeft de banaan fijn gedrukt met zijn handen. Handen kun je kun je wassen.

Het meisje wat bang was om het ei te laten vallen heb ik verteld dat ik reserve heb.
De vloer kunnen we poetsen.

Het kindje wat het spannend vindt om een scherp mesje te gebruiken, geef ik een mes waarmee je het brood smeert. Of een speciaal stekertje.

Wat komt er allemaal aan bod in jouw kookworkshop? En wat biedt je aan via jouw website?

Ik geef de kookworkshops op diverse manieren:

  1. Online: Kinderen kunnen via de website bekijken welk gerecht die week gemaakt wordt. Ze kunnen zich dan opgeven via de mail. Dan krijg je via de mail: het recept, een boodschappenlijstje, een lijstje met benodigd keukengerei, zoom-link en betaallink. (De eerste keer is gratis). Op de dag zelf log je in via ZOOM. Je ziet dan mij. Zodra alle kinderen er zijn starten we. Ik werk met 2 camera’s zodat de kinderen ook mijn handen goed kunnen zien. Ik vertel bij iedere stap wat we doen en ik laat het ook zien. Het principe aapje ziet, aapje doet werkt heel goed.Afhankelijk van het recept komen er diverse onderwerpen aan bod. Zoals het snijden van groente, smelten van chocolade, mixen van ingrediënten, tikken van een eitje, kloppen van eitje, vouwen van (blader)deeg. Aan het einde van de maand staat er meestal een maaltijd op het programma.
    Een online kookworkshop duurt gemiddeld 45 minuten.
    Online gaat de kookworkshop altijd door, of er nu 2 deelnemers zijn, of 10.
  2. Online individueel: Sinds kort biedt ik ook individuele kooklessen aan. Als het voor kinderen te druk is om met een groep te koken. Kun je hier voor kiezen. We kiezen dan samen 8 gerechten uit die we in 8 sessies van 45 minuten maken. Ik leer ze dan stap voor stap deze gerechten te maken.
  3. Kookfeestjes: de kookfeestjes zijn op een afgesproken locatie. Bijvoorbeeld op school, in een buurthuis of als kinderfeestje. We spreken dan af wat we gaan maken. We spreken een datum af. Ik neem alle ingrediënten en al het benodigde keukengerei mee. En dan ga ik met de kinderen aan de slag. Stap voor stap maken we samen het gerecht naar keuze. Aan het einde van de workshop krijgen kinderen in een goodiebag: de recept(en), een kookdiploma en het gerecht mee naar huis. (Of wat ervan over is)
  4. Website: Op mijn website staat een aantal kookworkshops die je kunt kopen. Na betaling krijg je van mij een mail met daarin: het recept, boodschappenlijstje, lijstje met keukengerei en een link naar het filmpje. Ik leg in het filmpje stap voor stap uit hoe je het recept maakt.

Als afsluiter: wat is jouw tip aan ons, de ouders van kinderen met een ondersteuningsbehoefte?

Laat je kind het proberen! Als je nooit iets doet, dan leer je het ook niet. En zul je ook niet weten of je dat kunt. Voor het koken is dat oefenen met “veilig” keukengerei en dan ga je vanuit daar steeds een stapje verder. Bijvoorbeeld eerst een broodmes voordatje overstapt naar een scherp mes. Of het “stekertje” wat ik eerder al benoemde.

Of een heel ander voorbeeld: ze vertelden mij dat mijn zoon (toen 4) nooit zou kunnen fietsen… Laten we daar nu net dol op zijn. We zijn toen begonnen op een driewieler en rondjes om de tafel heen waarbij ik zijn trappers in de ronde draaide. Net zolang tot hij in de gaten kreeg dat als hij zijn voeten bewoog hij vooruit ging. Dit heeft meer dan 2 jaar geduurd maar hij fietst wel! Omdat het opstappen en afstappen een hele uitdaging is, fietsen we nu voor het gemak en de veiligheid op een tandem. En wat hebben we een lol samen! Het is niet erg als je een hulpmiddel nodig hebt! Die dingen zijn er niet voor niets!

Aan de slag!

Met dit recept voor Bananenbrood kun je meteen zelf aan de slag! In dit document vind je het boodschappenlijstje en wat je nog meer nodig hebt. Bekijk hier de link naar een Youtubefilmpje van Klaske, waarin ze je uitlegt wat je moet doen.

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.