ODD of CD behandelen
Er zijn verschillende mogelijkheden om ODD of CD te behandelen. Het is belangrijk dat die behandeling op verschillende fronten tegelijkertijd wordt ingezet. Bij het kind zelf, bij de ouders en op school. De behandeling moet daarbij zo worden ingericht dat het is afgestemd op de specifieke situatie van het kind en het gezin. Het is dus van belang dat het kind en de ouders hierbij intensief worden betrokken.
Psychotherapie en trainingen
Een kind met ODD of CD thuis of in de klas, vergt veel van ouders en leerkrachten. De volwassenen rond een kind met een gedragsstoornis moeten worden geholpen om manieren te vinden om in de opvoeding en begeleiding weer een positieve toon te vinden. Over het algemeen bestaat de behandeling in eerste instantie uit psychotherapie voor het kind en de ouders. Het is ook belangrijk dat de school zich verdiept in de kenmerken van ODD of CD. Verder kunnen ouders begeleiding krijgen bij de opvoeding, en het kind gedragstherapie. Het is belangrijk dat de behandeling specifiek aansluit op de problemen. Tijdelijke opvang van het kind door bijvoorbeeld opa en oma, een zorgboerderij of logeerhuis, kan ouders (en broertjes en/of zusjes) ontlasten. Waardoor het voor ouders makkelijker wordt gemaakt om hun intensieve taak als opvoeder vol te houden. Sarah van 11 vertelt in dit filmpje van 1,5 minuut wat ODD voor haar betekent. Hoe ze zich voelt, en wat haar helpt.Ouderbegeleiding
De begeleiding voor ouders bestaat meestal uit psycho-educatie en oudertraining. Door psycho-educatie krijgen de ouders inzicht in de gedragsstoornis van hun kind. Hierdoor wordt duidelijker hoe het gedrag van het kind ontstaat en voelen ouders zich daar minder schuldig over. Ook krijgen ouders inzicht in hun eigen opvoedgedrag en tips en advies over wat ze daar eventueel nog aan kunnen veranderen om hun kind beter te helpen. Bij een oudertraining leren de ouders positief gedrag van hun kind te bevorderen en minder of niet te reageren op negatief gedrag. Ook leren zij hoe zij hun kind kunnen bestraffen en duidelijke grenzen kunnen stellen, zonder hun kind af te wijzen. De trainingen voor ouders zijn meestal gericht op het verbeteren van de relaties in het gezin en op het aanleren van technieken om het gedrag van hun kind positief te beïnvloeden. Deze trainingen worden in groepsverband gegeven of individueel (per ouderpaar).Gedragstherapie
Via cognitieve gedragstherapie leren kinderen beter interpreteren en verwerken wat er om hen heen gebeurt en hoe ze overkomen op anderen. Ook, of hierdoor, leren ze hoe zij zich in bepaalde situaties kunnen gedragen. Voor kinderen vanaf acht jaar met (ernstige) gedragsproblemen zijn er speciale trainingen. In deze trainingen leren kinderen om gevoelens bij zichzelf te herkennen en hoe zij met boosheid om kunnen gaan. Ook leren zij anders te denken over de bedoelingen van anderen. Deze trainingen worden meestal pas ingezet als de oudertrainingen onvoldoende effect hebben. Voor jongeren vanaf twaalf jaar zijn er weer anderes trainingen. Zij leren daarbij vanuit een ander perspectief naar een situatie te kijken en op een andere manier te reageren. Ze worden geholpen om vaardigheden te ontwikkelen die gericht zijn op het vergroten van zelfcontrole en het reguleren van agressie. Ook leren ze sociale en probleemoplossende vaardigheden. Wanneer er sprake is van ODD of CD is het vanaf de leeftijd van twaalf jaar meestal nodig om niet alleen de ouders en het kind te trainen maar om breder in te zetten. Daarvoor zijn programma’s ontwikkeld die ook de omgeving bij de behandeling betrekken.Medicatie
Medicatie wordt bij gedragsstoornissen soms toegepast als de therapieën niet voldoende helpen of als er sprake is van:- Acute situaties om gevaar af te wenden
- Een chronische situatie, om patronen te doorbreken
- ADHD als bijkomende stoornis
- Een stemmings- of angststoornis