Scroll Top

Non-verbale therapie met beeld en muziek

Tekst: Wijntje van der Ende (1951). Wijntje is opgeleid als musicus en muziektherapeut én als kunstenaar en beeldend therapeut. Zij werkte samen met kinderpsychiaters met beide therapievormen die vaktherapie genoemd worden. Met haar boek Affectregulatie via beeld en muziek voor kinderen met ontwikkelingsproblematiek geeft zij cursussen over het helpen reguleren van de sociaal affectieve ontwikkeling door non-verbale afstemming op het kind. Contact: [email protected]

Een meisje en een moeder

Anneke is zes jaar, ze heeft gehechtheidsproblematiek. Als ik in spiegeling meedoe op een andere fluit, stopt ze met fluit spelen. Dat de klanken versmelten is te spannend, want ze wil wel graag bij iemand horen, maar durft het niet. Ik reguleer haar spanning door op een kleine trommel te gaan spelen. Ze hervat het fluitspelen. Ze klinkt als een vogeltje en zegt opeens: ‘jij moet me zoeken’, terwijl ze zich verstopt in een hoekje. Zo is een pijnlijk affectief thema tevoorschijn aan het komen.

Later in het proces speelt ze op tekenpapier dat onze twee tekenkrijtjes een meisje en een moeder waren. Het krijtje van het meisje rent richting moeders krijtje en slaat haar opeens. Ik doe mee met mijn krijtje snel tikkend in Annekes felle ritme, wel iets zachter dan wat zij doet. Ik vertraag geleidelijk het tempo, zij spiegelt mij en vertraagt mee. Anneke ervaart hoe het is om samen te kalmeren en vraagt aan het moederkrijtje of ze ijsjes wil kopen om het goed te maken.

Om te kunnen leren heeft een kind bevestiging nodig via een affectieve (emotionele) band. Bij kinderen met ontwikkelingsproblematiek komen problemen met emotieregulatie vaak voor. Met weinig taal voorhanden om de last van overweldigende gevoelens te communiceren, kan het kind zich gaan uiten in ‘lastig’ gedrag. Dan is een empathische, onderzoekende houding nodig van ouders, leerkracht of therapeut.

Affectregulerende Vaktherapie

Een vernieuwende behandelmethode is Affectregulerende Vaktherapie. Het kind mag zelf beeldende materialen of muziekinstrumenten kiezen. De therapeut sluit precies aan op de speelwijze van het kind en merkt ondertussen aan de muziek of aan het samen tekenen of met klei werken hoe het kind gevoelens vormgeeft in het contact. Tijdens het samen improviseren krijgt het kind de kans te leren afstemmen door de therapeut onbewust te spiegelen. Tijdens de interactie met het kind wordt de problematiek voor de vaktherapeut als vanzelf duidelijk. Door het spel subtiel aan te passen, kan die de spanning en het gevoel (affecten) bij het kind non-verbaal beïnvloeden. Elkaar proberen te begrijpen in de muziek of het beeld wordt mentaliseren genoemd. Als ouders en leerkrachten, voorafgaand aan gedragscorrectie, empathisch kunnen laten zien dat ze het kind willen proberen te begrijpen, helpt dat enorm bij de groei van affectregulatie. Affectregulatie via beeld en muziek helpt om het vertrouwen van het kind te herstellen.

 

 

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.