Balans • 15 december 2019

Lees hier alle artikelen uit Balans Magazine 05 van 2019

Digitale editie van Balans Magazine 05 voor leden

Acceptatie
Voorwoord van Balans Magazine 05, 2019. Geschreven door Suzanne Boomsma, directeur Oudervereniging Balans.

Onzichtbaar verdriet dat blijft voortduren
‘Een onaardige opmerking over jouw kind dat anders is… je moet het incasseren, en het maakt je almaar weer verdrietig. Het kan innerlijke boosheid en agressie oproepen en juist dat maakt je zo moe.’ Een gesprek met hoogleraar Manu Keirse over ‘levend verlies’.
De effecten van medicatie helder in beeld
Jaap Oosterlaan, hoogleraar hersenen en gedrag bij kinderen, maakt zich sterk om bij het voorschrijven van ADHD-medicatie te beginnen met een proefbehandeling. ‘Het is heel fijn om in een grafiekje – want zo tastbaar wordt het – te zien of medicatie werkelijk positieve effecten laat zien en welke dosering het beste werkt.’
‘Wat zit er achter probleemgedrag?’
Het CCE (Centrum voor Consultatie en Expertise) kan worden ingeschakeld wanneer kinderen vanwege probleemgedrag vastlopen binnen het onderwijs. ‘Probleemgedrag is geen rechtstreeks gevolg van de diagnose of classificatie, maar van een onvoldoende goede aansluiting bij wat de kinderen (aan)kunnen en nodig hebben.’
Als spelenderwijs extra oefenen onvoldoende helpt…
‘Hulp bij motorische onhandigheid is nodig als het probleem zo groot is dat de prestaties op school eronder gaan lijden’, zegt Marina Schoemaker, voorzitter van het DCD Netwerk Nederland. ‘Of als de sociale en psychische gevolgen zo groot zijn dat het kind er onder lijdt.’ In dit interview vertelt zij hoe kinderen met DCD op een effectieve manier geholpen kunnen worden.
‘Studenten met dyslexie zijn doorzetters’
Interview met Wim Tops over ‘slagen met dyslexie in het hoger onderwijs’. ‘Elke student met dyslexie kan het hoger onderwijs met succes afronden.’
‘Ik blijf mij verwonderen over deze stoornis’
Dyscalculie-professor’ Hans van Luit neemt afscheid als hoogleraar, maar hij blijft zich inzetten om de kennis over de stoornis te vergroten – met name in het onderwijs. ‘Kinderen met dyscalculie hebben individueel maatwerk nodig.’
Onderwijsjurist Katinka Slump: ‘Voer leerrecht door binnen de Grondwet!’
Onderwijsjurist Katinka Slump is ernstig teleurgesteld in de overheid, die leerrecht niet wil opnemen in de Grondwet. ‘Daarmee ontnemen zij de Balansdoelgroep het recht op humane, noem het een sociale, autonome en cognitieve ontwikkeling. Ons land is op dit gebied een egocentrische samenleving.’
Dyslexie: verdriet over ‘dansende’ letters
‘Een zielig verhaal gaat het niet worden. Wél een eerlijk verhaal, voor al die docenten, tieners en anderen die niet goed begrijpen wat het inhoudt, als je moeite hebt met letters.’ Thijs, Jannah en Myrthe vertellen over hun leven met dyslexie. Hun ouders luisteren mee en vullen af en toe aan.
‘Wat bijna altijd nodig is: samen voorbij de kaders durven kijken’
De bijna 12-jarige zoon van Melanie is hoogbegaafd en liep vast in groep 6. ‘Al die gesprekken hakken erin, over hoe je kind ‘niet past’. Je gaat twijfelen aan alles: jezelf, je gezin, je kind.’
‘Hoe oud je kind ook is, je blijft als moeder beginneling’
Alleenstaande moeder blikt terug op het opvoeden van haar zoon met (kenmerken van) autisme. ‘Ik voel wel hoeveel energie het me heeft gekost. Het was zwaarder dan ik had verwacht. Vooral de doorlopende alertheid.’
Balansvrijwilligers aan het woord
Interviews met regiovrijwilligers Annelie van der Meer (Balans Drenthe) en Chris Voorpostel (Balans Overijssel). ‘We willen er zijn voor ouders en het geeft dan ook veel voldoening om na afloop te zien dat zij er baat bij hebben.’

.