Balans • 5 mei 2020

Lees hier alle artikelen uit BalansMagazine 02 van 2020

BM02-2020-CoverMetInhoud

Digitale editie van BalansMagazine 02, voor leden.

Passend onderwijs: broos evenwicht
Voorwoord van Balans Magazine 03, 2020. Geschreven door Suzanne Boomsma, directeur Oudervereniging Balans.
‘Alles draait om de relatie’
In 2019 wonnen drie scholen een BalansAward voor ‘de beste samenwerking tussen school, ouders en kind’. ‘Korte lijnen blijkt een van de succesfactoren. Verder: kleine klassen en veel creativiteit.’
‘Wij kijken naar wat nódig is’
Reportage over het Amadeus Lyceum in Vleuten – een school met een succesvol ‘recept’ voor leerlingen die het elders niet gered hebben. ‘Creatief en oplossingsgericht denken, dat is het motto.’
‘Verplaats je in de andere partij’
Is een kind vastgelopen op school en staan school en ouders lijnrecht tegenover elkaar? Onderwijsconsulenten kunnen creatieve oplossingen en advies op maat bieden.
‘Amehoela, pesten hoort helemaal niet bij het leven!’
Interview met gedragsspecialist en leerkracht Anton Horeweg over schoolangst en schooltrauma. ‘Soms is de oplossing verbluffend eenvoudig.’
‘Ze willen zich wel aanpassen, maar het kost hen zoveel moeite’
Voor Tobias (11) en Olivier (8) is al een jaar geen plek meer op school. Moeder Karin: ‘Ze hebben allebei zóveel mogelijkheden.’
3x thuiszitters
In BalansMagazine volgden we de afgelopen jaren een aantal thuiszitters. Hoe gaat het nu met hen?
Het Vossiusmeisje: een roepende in de woestijn
Onderwijsjurist Katinka Slump geeft in haar columns inzicht in de complexe wet- en regelgeving van het Onderwijsrecht, en wat die regels in de praktijk betekenen voor ouders en leerlingen.
‘ADHD en autisme delen vergelijkbare genmutaties’
Volgens nieuw Deens onderzoek zijn bij ADHD en autisme dezelfde biologische mechanismen betrokken. Twee Nederlandse wetenschappers reageren: een vanuit de ADHD-kant en een vanuit de autisme-hoek.
Marc Dullaert: ‘Andere ouders kunnen steun geven’
In de rubriek ‘Onder ouders’ vertelt Marc Dullaert (oud-Kinderombudsman) over zijn eigen rol als ouder. ‘Dan heb je twee universitaire studies gedaan, maar je komt erachter dat je als opvoeder van toeten noch blazen weet.’
‘Zoek de vertraging in plaats van de versnelling’
Pedagoog Joop Berding stelt vast dat ‘de meer passieve, ontvankelijke en open houding die in de opvoeding en het onderwijs ook mogelijk is, meer en meer naar de achtergrond verdwijnt’. Zijn nieuwste boek gaat over ‘de schoonheid van geduld in de opvoeding en in het onderwijs’.
‘Alles kan hij zijn, en veel en iedereen’
Sterauteur Adriaan van Dis schreef een kinderboek over ADHD. ‘Het hoeft niet nadrukkelijk te worden gemeld, maar het is strikt autobiografisch. Ik werd als kind vaak in de hoek gezet en moest altijd vooraan komen zitten.’
‘Ik vergelijk me niet met andere studenten’
Ondanks haar dyslexie studeert Emma (19) aan de universiteit. ‘Het zou fijn zijn als onderwijs zó passend is dat vreemde talen niet verplicht zouden zijn voor iedereen.’
Balansvrijwilligers aan het woord
Interviews met Balansvrijwilligers Theresa Visser (Balans Friesland) en Marcel Reining (Balans Noord-Holland-Noord). ‘Bij elkaar zijn, met elkaar praten, je ervaringen en kennis delen is zo ontzettend fijn!’