Balans • 4 mei 2018

Lees hier alle artikelen uit BM02 van 2018

BM02-Aankondiging-ZONDER-tekst-78

Subsidie voor preventie en aanpak van dyslexie

Balans nam het initiatief en is nu een van de partners in het ‘Stimuleringsprogramma Preventie & Integratie Aanpak Dyslexie & Hulpmiddelen Onderwijs’. De inzet: beter gebruikmaken van ICT-hulpmiddelen en behandelmethodes, om de preventie en aanpak van dyslexie te versterken.

Hoe bevalt Facet, het nieuwe pc-examensysteem bij dyslexie?

Centrale digitale examens worden sinds dit jaar afgenomen met een nieuw digitaal systeem, Facet. Balans onderzocht of dit geen nadeel is voor leerlingen met dyslexie.

‘Kijk naar de mogelijkheden en versterk die’

Thuiszitter Jesse heeft een bewogen jaar achter de rug, maar zijn moeder Ingrid ziet ook veel positiefs. ‘Jesse loopt achter in veel schoolse vaardigheden. Maar zijn autonome leren is altijd doorgegaan en qua algemene ontwikkeling loopt hij misschien wel voor op leeftijdsgenoten.’

‘Daan is weer een vrolijke jongen’

Daan (13, asperger) was het afgelopen schooljaar ‘zwaar overspannen’ en ging na kerst niet meer naar school. Dit jaar gaat het weer veel beter. ‘We zijn er nog lang niet, maar we zien hoe Daan nu weer een vrolijke jongen kan zijn.’

‘Overgewicht bij ADHD? Behandel het hele gezin!’

Drie wetenschappers over de oorzaken van overgewicht bij kinderen met ADHD. Komt het door ongezond eten, is een gebrek aan slaap de oorzaak – of is het een gezinsprobleem?

Richtlijn Dyslexie biedt houvast

De nieuwe Richtlijn Dyslexie moet een vindplaats worden waar behandelaars, onderwijsprofessionals en ouders ‘evidence based’ informatie en aanbevelingen kunnen vinden over het complete traject rondom dyslexie: signalering, diagnostiek, behandeling, begeleiding op school.

‘Schep openheid voor kinderen, door zelf open te zijn’

Samen Sterk zonder Stigma wil psychische problematiek bespreekbaar maken, taboes wegnemen en vooroordelen bevechten. Projectmanager JaapJan Boer: ‘Wat wij willen bieden is dat ouders, kinderen en scholen geen keuzes maken op basis van schaamte of vooroordelen, maar weloverwogen.’

‘Ik ben blij met mijn autisme, het heeft me verder gebracht’

Student Tanno (23) blikt terug op zijn jeugd met ADHD en autisme. ‘Als ik nu terugkijk, heb ik een topjeugd gehad. Dat heb ik te danken aan mijn ouders, die al 23 jaar hun stinkende best voor mij doen’.

‘Hele normale dingen zijn niet meer vanzelfsprekend’

Vera kwam in de greep van faalangst toen de oorzaak van haar leerproblemen (dyslexie) nog niet was vastgesteld. ‘Zelfs de makkelijke inloopwerkjes waren voor haar al een bron van stress’, vertelt haar moeder Frederieke. ‘Ze klampte zich dan aan mij vast en begon te huilen.’

Stap voor stap de angst doorstaan

Frits Boer, emeritus hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie, specialiseerde zich in angst- en dwangstoornissen bij kinderen. ‘Een kind dat voortdurend angstig is, is niet in staat om van onderwijs te profiteren of zich sociaal te ontwikkelen’.

‘Oefen in zelfvertrouwen!’

Kinder- en jeugdpsychiater Menno Oosterhoff is gespecialiseerd in de behandeling van angst en dwang. ‘Dwang komt zeker ook vaker voor in combinatie met ASS en ook met ADHD. De combinatie met ADHD is nog weinig onderzocht. Misschien maskeert de dwangstoornis soms de ADHD-problematiek.’

Cijfers en sommen: Abracadabra

Interview met orthopedagoog professor Hans van Luit over kinderen met dyscalculie – kinderen bij wie faalangst veel voorkomt. ‘Kinderen met dyscalculie ervaren steeds opnieuw hun falen. Ze zitten altijd weer in het groepje dat extra uitleg nodig heeft, en zijn de enigen die het zelfs dan nog niet begrijpen.’

Wat doet een diagnose met je zelfbeeld? Wat doet het met je om te weten dat er iets met je is? Journalist Anouk van Westerloo ging het na binnen haar eigen gezin en besprak de kwestie met deskundigen.

‘Sámen beslissen wat de beste zorg is’

De nieuwe Zorgstandaard Autisme beschrijft de voorwaarden die we mogen stellen aan de zorg voor mensen met autisme. Annelies Spek, voorzitter van de werkgroep die het document samenstelde: ‘Fijn dat er op papier staat wat goede zorg precies is en hoe die tot stand kan komen.’

Q&A over dwangstoornissen

Menno Oosterhoff beantwoordt vragen van Lotte van Schinkel uit Doorn, over dwangstoornissen.