Balans • 4 juli 2018

Lees hier alle artikelen uit BM03 van 2018

BM03_website-promotie-cover-nieuwe-editie

‘Ik wil gaan werken met kinderen zoals ik’

Thuiszitter Jordy (nu 18, autisme, McDD) is al een aantal keren geportretteerd in BM. Het gaat inmiddels veel beter met hem. Hij haalt binnenkort zijn eerste certificaat en wil nu de verpleging in.

‘Anders zijn levert ook iets moois op’

‘Ik vergelijk ons gezin met een zeilboot waarvan de zeilen steeds opnieuw moeten worden afgesteld.’ Portret van het gezin van Francine (ADD) en Maarten en hun zoons Coen (11, ASS) en Jan (7, ADHD en ASS).

‘De beste behandeling voor McDD is beschikbaarheid’

De diagnose McDD (een aan autisme verwante stoornis) ontstond in de jaren tachtig. Bestaat McDD officieel nog wel? En wat is de beste behandeling voor kinderen met deze diagnose? BM vroeg het kinder- en jeugdpsychiaters Wouter Staal en Rutger Jan van der Gaag, belangrijke experts op dit gebied.

‘Waarom kinderen met dyslexie traag lezen’

Niet alleen de dyslexie zelf, maar ook de faalangst die eruit voortkomt zorgt bij kinderen met dyslexie voor een trager leestempo. Dat is een van de bevindingen van Maaike Zeguers, die afgelopen jaar promoveerde op het onderwerp leesvloeiendheid.

Het ‘concept’ ADHD

‘Ik denk nog steeds dat het brein een belangrijk onderwerp is voor onderzoek naar ADHD en ASS, maar we moeten het niet benaderen als een losse eenheid.’ Hoogleraar biopsychologie Sarah Durston wil een nieuwe weg inslaan bij het onderzoek naar ADHD.

‘Met de thermometermethode kan hij z’n emoties reguleren’

Ravi (10) kan zijn emoties niet reguleren en zijn hoofd zit snel vol. Het laatste jaar is hij enorm vooruitgegaan – dankzij de thermometermethode en begeleiding van cognitief gedragstherapeut Esther ten Brink.

‘Je moet kleine doelen stellen’

Esther ten Brink en Albert Ponsioen begeleiden kinderen (en hun ouders) die problemen hebben met de zelfregulatie. ‘Om een kind stapje voor stapje verder te helpen met zijn zelfregulatie, moet je eerst heel goed kijken waar het probleem precies zit.’

‘Zelfregulatie kun je leren’

Basispsycholoog Marthe van der Donk leert kinderen om zelfregulatievaardigheden te ontwikkelen. ‘Als je je impulsen niet kunt regelen, kom je vaker terecht in onhandige situaties (…) Dit zorgt voor een cirkel van negativiteit. Die cirkel moet worden doorbroken. En dat kan.’

Q & A over ODD/CD

Suzanne van Grasstek beantwoordt vragen van Annette Dorwerd uit Maastricht, over ODD/CD.

‘Werk mee aan een mindset gericht op groei’

Kinder- en jeugdpsycholoog Annonay Andersson bespreekt de twee mindsets (gedachtepatronen) die kinderen in de praktijk gebruiken: de statische mindset en de groei-mindset. ‘Het zijn hele hardnekkige, doordringende overtuigingen die van grote invloed zijn op het leren, de motivatie en zelfs de hele ontwikkeling.’

‘Zet je schouders eronder, dan gaat het vanzelf beter met je’

Jarno Hoving (23, asperger en ADHD) is voorzitter van de jongerenraad van Hoezo Anders. Hij gaat positief met zijn beperkingen om. ‘De jongen (op het DenkAndersDebat) hield zó’n zielig verhaal over hoe lastig het allemaal was. Waar sláát dat op, dacht ik, en ik zei: ‘Ik ervaar het helemaal niet zo.’