Thema • Balans • 15 mei 2017

Lees hier alle artikelen uit BM03

Digitale editie van BM03 2017 voor leden

‘Kinderen als Jesse zijn spiegel voor samenleving’

Na anderhalf jaar thuiszitten kon Jesse (nu 14, dyslexie, hoogbegaafd, hoogsensitief) vorig jaar terecht bij Feniks Talent. Hij vond er veel: een begeleider die hem serieus nam, contact met andere jongeren. Maar geen leerondersteuning, want daarvoor moest hij ingeschreven staan bij een school. Terwijl Jesses autonome leren doorgaat, schreef moeder Ingrid Verkuil een boek met de veelzeggende titel ‘Mogen zijn wie je bent, dat is geluk!’

Hechte familieband geeft ons kracht

Vader Arjan Sluijer (43) en zijn vrouw Bianca (38) hebben samen een hoveniersbedrijf. Ze hebben twee kinderen, Niels (13, ADHD en MCDD) en Mirthe (10). Bianca: ‘Ik voel me dagelijks gesteund door de hechte familieband die wij hebben.’

‘Kindleidend onderwijs, daar moeten we naartoe’

De berichtgeving over dyslexie kan nogal verwarrend zijn. De begrippen dyslexie en leesproblemen worden door elkaar gebruikt. En zou dyslexie echt door het onderwijs komen, zoals onlangs in het AD werd beweerd? Twee hoogleraren die zich al decennia met het onderwerp bezighouden, buigen zich over de kwestie.

25.000 kinderen met dyslexie krijgen geen hulpmiddelen op school

Vijfenveertig procent van de circa 55.000 leerlingen met dyslexie in het basisonderwijs werkt op school niet met een hulpmiddel, omdat hun school dit niet ter beschikking stelt. Dit blijkt uit een peiling die Balans onlangs onder 124 ouders van leerlingen met dyslexie hield.

45% van de basisscholen zet geen dyslexiesoftware in

Slechts 3 miljoen is nodig om alle leerlingen met dyslexiesoftware ondersteuning te bieden.

‘Is ADHD een hersenziekte?’

Mensen met ADHD hebben gemiddeld kleinere hersenen dan mensen zonder die stoornis. Dat blijkt uit een studie van neurowetenschapper Martine Hoogman, onderzoeker aan het Radboudumc, die 3200 hersenscans met elkaar vergeleek. Maar dat betekent nog niet dat, zoals de kranten meteen beweerden, ADHD ‘gewoon een hersenziekte’ is.

‘Naar de middelbare’ Een fikse stap!

De overgang naar de brugklas is voor alle kinderen een fikse stap. Voor kinderen met een ontwikkelingsprobleem is het helemaal spannend. BM inventariseerde de valkuilen mede aan de hand van reeds eerder verschenen artikelen.

Tips voor Ouders

Ouders van kinderen met een ontwikkelingsprobleem die op het punt staan naar de middelbare school te gaan, maken zich vaak zorgen. Dat is zeker niet onterecht. Maar veel problemen zijn te voorkomen door de overstap zorgvuldig voor te bereiden, je kind goed in de gaten te houden en op tijd aan de bel te trekken als het niet goed lijkt te gaan.

‘Schrijf met je hart’

Almaar meer ouders melden zich voor het schrijven van de Oudercolumn in BalansMagazine. Reden voor de redactie om Noor van Wassenaer te vragen voor de Balanslezing. Ze bedacht als eerste in Nederland het Persoonlijk Document, waarin een breed publiek het eigen (levens)verhaal laat optekenen of verfilmen. Welke tools gebruikt zij daarbij, en wat kunnen ouders – die over hun eigen ervaringen willen schrijven – daarvan leren?

‘Begrip leidt tot acceptatie’

Om meer begrip te krijgen voor autisme schreef neurowetenschapper
Marcia Goddard er een helder, toegankelijk boek over: ‘Anders denken’.
Ze vraagt daarin onder meer aandacht voor de ‘verborgen talenten’ van mensen met autisme. Een pleidooi daarom voor onderzoek-op-maat per kind. Marcia: ‘We moeten verder kijken dan alleen die sociale onhandigheid.’

Q & A Dyscalculie

Prof. Dr. J.E.H. van Luit beantwoordt lezersvragen van Louise, moeder uit Driebergen.

‘Dit is mijn eerste feestje ooit!’

Laura Batstra, universitair hoofddocent orthopedagogiek aan de universiteit van Groningen, ontmoette op het kinderfeestje van haar zoon een meisje dat nog nooit eerder op een feestje was geweest. Ze was zó blij dit nu eens mee te maken. De blijdschap van het meisje raakte Laura.