Balans • 19 september 2017

Lees hier alle artikelen uit BM05

BM05 featured

Digitale editie van BM05 2017 voor leden

‘Ik was het domste jongetje van de klas’

Léon Biezeman heeft dyslexie en is schrijver van zes boeken over dat onderwerp. ‘Ik ben heel blij met mijn laatste boek: ‘Appzurt’. Dat boek heeft me veel denkwerk gekost, omdat ik alle kennis die ik over dyslexie had verzameld, zo wilde opschrijven dat kinderen het ook zouden begrijpen.’

‘Ik wil een diploma, dat is beter voor mijn toekomst’

In 2016 verscheen in BM07 over thuiszitter Luca het artikel ‘Bij rust groeit hij‘.  Nu lijkt er hoop voor hem te gloren, dankzij netwerkorganisatie Columbus.

‘Het stempel ADD hielp me’

Het gezin Oudes bestaat uit moeder Eline, vader Jaap en de zoons Thijs, Lex en Wouter. De laatste twee hebben ADD en dyslexie. Eline: ‘Kinderen als Lex en Wouter hebben meer tijd en intensievere begeleiding nodig om onderwerpen te automatiseren. Het onderwijs is hiervoor veel te fragmentarisch ingericht. ‘

‘Motivatie ondersteunt executieve functies’

Reinout Wiers (UvA) onderzoekt met zijn collega’s wat er verandert in de hersenen van mensen wanneer zij verslavingsgedrag ontwikkelen. ‘Als kinderen hoog op sensatiezucht scoren, en dat zie je vaak bij ADHD’ers, kan het helpen om ze andere spannende dingen te laten doen zoals bergbeklimmen.’

‘Wij functioneren langzamer’

Reportage over het jaarlijkse kamp van Spraaksaam, de vereniging voor mensen met TOS.’ Je bent hier onder mensen die het begrijpen.’

‘Altijd voldoende mengkommen!’

Kookpedagoog Karen den Dekker geeft sinds 2006 kookles aan kinderen van de basisschool en aan jongeren met autisme.  ‘Ik kijk steeds naar wat het best werkt, naar waar de motivatie ligt.’

‘Goede relatie draagt bij aan taalontwikkeling’

Marjolein Zee (UvA) onderzoekt welk effect de band tussen leerling en leerkracht heeft op het welbevinden van een kind in de klas en uiteindelijk op de leerprestaties. ‘Geef elk kind elke dag weer het gevoel dat hij wordt gezien, dat je blij bent dat hij er weer is vandaag.’

‘In de tienertijd wordt een mens pas echt een sociaal wezen’

Neuropsycholoog en neurowetenschapper Jelle Jolles schreef een boek over ‘het tienerbrein’. ‘De uitspraak dat pubergedrag komt “omdat de hormonen door het lichaam gieren” is niet juist.’

‘Hormonale stemmingswisselingen bij ADHD vanaf 14 jaar’

Dit artikel verscheen in verkorte versie in BM05 september 2017.

‘Een (denk)fout over seks kan behoorlijke gevolgen hebben’

Kirsten Visser onderzocht de effectiviteit van de Ik Pubertraining – een training voor jongeren met ASS over relaties en seksualiteit. ‘(De jongeren die de training volgden) kunnen (volgens ouders) beter hun eigen grenzen aangeven en die van anderen herkennen.’

‘Jongens zijn wezenlijk anders dan meisjes’

Kinder- en jeugdtherapeut Lia van Kooten heeft haar praktijk helemaal geprofileerd als jongenspraktijk. ‘Essentieel bij jongens is dat je eerst bekijkt wat ze wél goed hebben gedaan. Want een groot verschil tussen jongens en meisjes is dat jongens het echt moeilijker vinden om met kritiek om te gaan.’

‘DCD wordt nu vaak (te) laat ontdekt’

De diagnose DCD (Developmental Coordination Disorder; motorische onhandigheid) wordt vaak (te) laat gesteld. Een nieuwe richtlijn, waarbij Balans intensief is betrokken, moet daarin verandering brengen.

Q & A DCD

Prof. dr. Bert Steenbergen beantwoordt lezersvragen van Brenda Verhoeven over DCD.