ADHD en druk gedrag in de klas

Anouck Staff

Als leerkracht je eigen gedrag veranderen om daarmee het gedrag van het kind te verbeteren. Dat was de kernboodschap van Anouck Staff tijdens het Balans-webinar ADHD en druk gedrag op school (24 juni 2021). Anouck is werkzaam als psycholoog en doet onderzoek bij de Vrije Universiteit naar de omgang met ADHD en druk gedrag in de klas.  

 

Kinderen met ADHD hebben moeite om situaties die ze meemaken te overzien en te weten welk gedrag er vervolgens van ze verwacht wordt. Dit komt door problemen met de executieve functies. (O.a. het plannen, onthouden, organiseren van taken.) Daarnaast hebben deze kinderen vaak een anders werkend beloningssysteem waardoor ze vaker, langer en duidelijker gevolgen van gedrag moeten ervaren om te leren welk gedrag wel of juist niet gewenst is. Ook weten we uit onderzoek dat deze kinderen meer moeite hebben om zichzelf te motiveren, waardoor ze motivatie van anderen (zoals de leerkracht) nodig hebben om bepaald gedrag te laten zien. 

Leerkrachten kunnen kinderen hier in de klas bij helpen door het gedrag van het kind te veranderen via aanpassingen in de omgeving. Dit kan met een gedragstherapeutische aanpak waarbij de leerkracht getraind wordt in technieken om het gedrag van het kind te kunnen veranderen. Leerkrachten leren in een gedragstherapeutische leerkrachttraining ook om het gedrag van het kind te analyseren en monitoren. Leerkrachten krijgen hierbij vaardigheden aangeleerd om de situatie waarin het gedrag ontstaat te identificeren en te optimaliseren met technieken waarmee ze duidelijker maken welk gedrag er in een bepaalde situatie verwacht wordt. En vervolgens krijgen ze vaardigheden aangeleerd om de gevolgen van het gedrag te identificeren en te optimaliseren, met technieken om gewenst gedrag te belonen en storend gedrag te negeren. Voor kinderen met ADHD en druk gedrag zijn een ouder- en leerkrachttraining (gedragstherapie) en medicatie (vanaf 6 jaar) bewezen effectieve behandelingen.