Feestelijke uitreiking tweede prijs BalansAward voor Ashram College

Tijdens een feestelijke uitreiking  werd op 29 november de tweede prijs van de BalansAward 2019 uitgereikt aan het Ashram College in Alphen aan de Rijn.

BalansAward 2019 – Juryrapport Ashram

Het Ashram College neemt zijn zorgplicht zeer serieus. De jury was onder de indruk omdat  het College duidelijk openstaat voor het aannemen van leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte. Een moeder had deze school aanbevolen, omdat haar zoon toch zijn VWO diploma heeft kunnen halen.

Daadwerkelijk doeltreffende aanpassingen die gedaan zijn:

  • Het plaatsen van een geluiddichte cabine,
  • Het bieden van (gedeeltelijk) één op één onderwijs
  • Het creëren van een aanbod voor hoogbegaafde leerlingen.

Ook wordt gebruik gemaakt van de (symbiose) regeling om samen te werken  met het Voortgezet Speciaal Onderwijs. Deze aanpassingen worden niet alleen voor deze leerling ingericht, maar ook andere leerlingen maken hier gebruik van (en ook docenten trekken zich terug in de stiltecabine!).

Nadat de directeur van  het Ashram College, de zorgcoördinator en zijn moeder hadden verteld hoe de school is omgegaan met deze leerling en wat voor hen Passend Onderwijs is: een leefgemeenschap, samen zoeken naar wat mogelijk is, met de leerling en met ouders, werd onder luid trompetgeschal de stiltecabine officieel geopend door Paul van Meenen,  lid van de Tweede Kamer voor D66. Hij herhaalde het belang van de school als leefgemeenschap.

Hij vindt dat er ook in Den Haag notie van moet worden gemaakt bij de evaluatie van de wet passend onderwijs.

Leerlingen, ook met complexe ondersteuningsvragen, moeten met alles mee kunnen doen. Tot en met het eindexamen.

Dubbel feest dus. De uitreiking was georganiseerd door meerdere ouders van leerlingen op deze school, die daarvoor een tijd lang geen onderwijs hadden gehad.

Twee leerlingen (met autisme, schoolangst en depressie) hadden eerder dit jaar een workshop gehouden voor alle docenten van het Ashram College over hun ervaringen op school en hoe met hen om te gaan.

Juist voor onzichtbare problemen bij leren en/of gedrag van kinderen is veel aandacht op deze school.

Zie ook Award voor inzet passend onderwijs gewonnen