Te druk of te jong – het geboortedatumeffect en ADHD

De jongste kinderen in een klas krijgen vaker de diagnose ADHD dan hun oudere klasgenootjes. Ook krijgen zij vaker ADHD-medicatie voorgeschreven.

Dit geboortedatumeffect is overtuigend aangetoond en gevonden in een groot aantal westerse landen.

Een mogelijke verklaring hiervoor is dat een deel van de kinderen die nu de diagnose ADHD krijgt, onterecht vergeleken wordt met oudere klasgenootjes.

Een simpele visuele weergave van de relatieve leeftijd van een kind in zijn klas, zou  kunnen voorkomen dat behandelaren kleine leeftijdsverschillen over het hoofd zien als mogelijke oorzaak van verschillen in aandacht, activiteit en impulsiviteit.

Onderzoekers in het UMC Utrecht zijn een studie hierover aan het opzetten en willen daarbij graag hulp van ouders van kinderen met ADHD.

Meedenken?

Wil jij graag meedenken over hoe deze studie op te zetten, en over hoe de participatie van ouders en jongeren in deze studie eruit moet zien?

Mail dan naar M.J.M.vanLangen-8@umcutrecht.nl voor meer informatie over het project.Onze onderzoekster Myrte van Langen neemt dan snel contact met je op.

OVER BALANS

Onze vereniging ontvangt gedeeltelijk subsidie van de overheid. Aanvullend zijn wij (financieel) afhankelijk van onze (steun)leden en donateurs. Wilt u het werk van Balans ook steunen en de stem van ouders in de politiek verstevigen? Word dan ook (steun)lid van Balans.

U steunt ons al voor € 25,00 per jaar!

Word-lid-balk 2019