Nieuwe vloggenserie ADHD en druk gedrag

Waarom zijn we zo gehecht aan diagnosen?

Opluchting, erkenning, goede hulp: een officiële diagnose kan positieve gevolgen hebben. Maar ook stigma, self fulfilling prophecy en problemen in de ontwikkeling zijn vaak gevolgen.

Deze sociale aspecten van de diagnose blijven vaak onderbelicht, terwijl ze erg belangrijk zijn.

Sanne Bloemink bespreekt deze onderwerpen in haar vlog.

Hiermee is de aftrap van een tweede vloggenserie van de Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag een feit. Dit is de eerste vlog van deze tweede vloggenserie.

In de tweede vlog staat de volgende vraag centraal: Verhoogt ADHD de kans op vroegtijdige zwangerschap en criminaliteit?

In deze vlog wordt uitgelegd dat bij ADHD de concentratieproblemen en onrust van kinderen wel tot andere, ernstige problemen kunnen leiden, maar dat zowel de concentratieproblemen, de onrust, én de ernstigere problemen ook een gemeenschappelijke oorzaak kunnen hebben.

Die achterliggende problemen kunnen dus én ADHD veroorzaken én ook op latere leeftijd uitmonden in ongunstige leefomstandigheden. Lastig hè?

Sanne te Meerman legt dit in deze vlog verder uit.

Vanwege de vele positieve reacties op de eerste vloggenserie, wilde men hier graag een vervolg aan geven. Door nog meer vragen te beantwoorden over druk gedrag en ADHD die in de praktijk bij ouders, leerkrachten en professionals leven, hopen de mensen die betrokken zijn bij de Academische Werkplaats ADHD meer duidelijkheid te creëren over dit interessante onderwerp en zo misverstanden hierover uit de weg te helpen.

Ook Balans is betrokken bij de Academische Werkplaats voor ADHD en druk gedrag.

Eerdere vlogs

In vlog 1 geven Nanda Rommelse en Sanne te Meerman antwoord op de vraag: “Is ADHD jongensgedrag?”
In vlog 2 geeft Tycho Dekkers antwoord op de vraag: “Kan druk gedrag helpend zijn voor kinderen met ADHD?”
In vlog 3 geeft Sebastiaan Dovis antwoord op de vraag: “Waardoor kunnen kinderen met ADHD impulsief zijn?”
In vlog 4 geeft Sanne te Meerman antwoord op de vraag: “Is ADHD een erfelijke stoornis?”
In vlog 5 geven Marjolein Luman en Anouck Staff antwoord op de vraag: “Hoe kan een leerkracht omgaan met druk en ongeconcentreerd gedrag?”
In vlog 6 staat de vraag centraal: ” Zijn slimme kinderen per definitie druk en ongeconcentreerd?” Hierover bestaat veel onduidelijkheid. Nanda Rommelse en Sanne te Meerman lichten beide kanten van dit vraagstuk toe.
In de zevende vlog staat de vraag centraal: Wat te behandelen bij ADHD?
In de achtste vlog staat de vraag centraal: Kun je over ADHD heen groeien?

Nog geen lid van Balans?

Word-lid-balk 2019