Vlog: Hoe ervaart een bijlesdocent de onrust van kinderen en hoe helpt zij daarbij?

Omdat zorgprofessionals vooral bepalen wanneer je kunt spreken van ADHD, voelen leerkrachten zich soms onthand.
Maar juist onderwijsprofessionals weten ook veel over onrust bij kinderen.
Daarom laten we bij de academische werkplaats regelmatig mensen uit het onderwijs aan het woord.
In deze vlog vertelt bijlesdocent Karin Verheijen dat kinderen heel onrustig kunnen worden als ze de stof niet begrijpen en hoe je ze kunt helpen de draad weer op te pakken.

Vanwege de vele positieve reacties op de eerste vloggenserie, wilde men hier graag een vervolg aan geven. Door nog meer vragen te beantwoorden over druk gedrag en ADHD die in de praktijk bij ouders, leerkrachten en professionals leven, hopen de mensen die betrokken zijn bij de Academische Werkplaats ADHD meer duidelijkheid te creëren over dit interessante onderwerp en zo misverstanden hierover uit de weg te helpen.

Ook Balans is betrokken bij de Academische Werkplaats voor ADHD en druk gedrag.

Vlogs uit tweede serie

Vlog 1: Waarom zijn we zo gehecht aan diagnosen? Sociale aspecten van de diagnose blijven vaak onderbelicht.

Vlog 2: Verhoogt ADHD de kans op vroegtijdige zwangerschap en criminaliteit?

Vlog 3: Nanda Rommelse met derde vlog in nieuwe serie over ADHD

Vlog 4: Welke technieken kan een leerkracht inzetten om om te gaan met druk en ongeconcentreerd gedrag in de klas?

Vlogs uit eerste serie

In vlog 1 geven Nanda Rommelse en Sanne te Meerman antwoord op de vraag: “Is ADHD jongensgedrag?”
In vlog 2 geeft Tycho Dekkers antwoord op de vraag: “Kan druk gedrag helpend zijn voor kinderen met ADHD?”
In vlog 3 geeft Sebastiaan Dovis antwoord op de vraag: “Waardoor kunnen kinderen met ADHD impulsief zijn?”
In vlog 4 geeft Sanne te Meerman antwoord op de vraag: “Is ADHD een erfelijke stoornis?”
In vlog 5 geven Marjolein Luman en Anouck Staff antwoord op de vraag: “Hoe kan een leerkracht omgaan met druk en ongeconcentreerd gedrag?”
In vlog 6 staat de vraag centraal: ” Zijn slimme kinderen per definitie druk en ongeconcentreerd?” Hierover bestaat veel onduidelijkheid. Nanda Rommelse en Sanne te Meerman lichten beide kanten van dit vraagstuk toe.
In de zevende vlog staat de vraag centraal: Wat te behandelen bij ADHD?
In de achtste vlog staat de vraag centraal: Kun je over ADHD heen groeien?

Nog geen lid van Balans?

Word-lid-balk 2019