Welke technieken kan een leerkracht inzetten om om te gaan met druk en ongeconcentreerd gedrag in de klas?

Veel leerkrachten willen weten wat ze kunnen doen om druk en ongeconcentreerd gedrag in de klas aan te pakken.

In deze vlog legt Anouck Staff (Vrije Universiteit) uit welke technieken leerkrachten kunnen inzetten in de klas en waarom dit soms net iets specifieker moet voor kinderen met druk en ongeconcentreerd gedrag.

Bij elke techniek worden handvatten en voorbeelden gegeven om de techniek zo goed mogelijk te kunnen inzetten.

Dit is een vervolg op een eerdere vlog (Vlog: Hoe kan een leerkracht omgaan met druk en ongeconcentreerd gedrag?) uit de eerste serie, waarin ze dieper op dit onderwerp ingaat en ook concrete voorbeelden geeft.

Vloggenserie

Vanwege de vele positieve reacties op de eerste vloggenserie, wilde men hier graag een vervolg aan geven. Door nog meer vragen te beantwoorden over druk gedrag en ADHD die in de praktijk bij ouders, leerkrachten en professionals leven, hopen de mensen die betrokken zijn bij de Academische Werkplaats ADHD meer duidelijkheid te creëren over dit interessante onderwerp en zo misverstanden hierover uit de weg te helpen.

Ook Balans is betrokken bij de Academische Werkplaats voor ADHD en druk gedrag.

Vlogs uit tweede serie

Vlog 1: Waarom zijn we zo gehecht aan diagnosen? Sociale aspecten van de diagnose blijven vaak onderbelicht.

Vlog 2: Verhoogt ADHD de kans op vroegtijdige zwangerschap en criminaliteit?

Vlog 3: Nanda Rommelse met derde vlog in nieuwe serie over ADHD

Vlogs uit eerste serie

In vlog 1 geven Nanda Rommelse en Sanne te Meerman antwoord op de vraag: “Is ADHD jongensgedrag?”
In vlog 2 geeft Tycho Dekkers antwoord op de vraag: “Kan druk gedrag helpend zijn voor kinderen met ADHD?”
In vlog 3 geeft Sebastiaan Dovis antwoord op de vraag: “Waardoor kunnen kinderen met ADHD impulsief zijn?”
In vlog 4 geeft Sanne te Meerman antwoord op de vraag: “Is ADHD een erfelijke stoornis?”
In vlog 5 geven Marjolein Luman en Anouck Staff antwoord op de vraag: “Hoe kan een leerkracht omgaan met druk en ongeconcentreerd gedrag?”
In vlog 6 staat de vraag centraal: ” Zijn slimme kinderen per definitie druk en ongeconcentreerd?” Hierover bestaat veel onduidelijkheid. Nanda Rommelse en Sanne te Meerman lichten beide kanten van dit vraagstuk toe.
In de zevende vlog staat de vraag centraal: Wat te behandelen bij ADHD?
In de achtste vlog staat de vraag centraal: Kun je over ADHD heen groeien?

Nog geen lid van Balans?

Word-lid-balk 2019