- 20-02-2024
Oproep: kinderen uit groep 2 gezocht voor deelname aan onderzoek Leeswinst!
Professor Milene Bonte is samen met haar team bezig met een onderzoek naar het vroeger kunnen voorspellen of kinderen extra ondersteuning nodig hebben om leesproblemen te voorkomen. Kinderen laten heel grote verschillen in zien in hoe snel en goed ze leren lezen. Er bestaan op dit moment geen goede tests om deze verschillen vroeg te kunnen voorspellen. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld pas rond 8-9 jaar zeggen of een kind (ernstige) dyslexie heeft. Dit is problematisch omdat vroege behandeling cruciaal is voor optimale (lees)ontwikkeling en hun verdere maatschappelijke kansen.
Doe daarom mee aan Project Leeswinst: Vroege voorspelling van leesproblemen
Om leesproblemen eerder te voorspellen, ontwerpen we binnen project Leeswinst korte leertaken waarbij kinderen de letters van een verzonnen taal leren. We onderzoeken hoe kinderen verschillen tijdens het leren van de verzonnen taal leren door het meten van leercurves en hersenactiviteit. Op grond van de resultaten wordt een nieuwe digitale leertest ontwikkeld die kan voorspellen wie later makkelijker zal leren lezen en wie extra ondersteuning nodig zal hebben om leesproblemen te voorkomen.
🔍 Wat houdt het in?
– Met een vriendje/vriendinnetje, of alleen, komt je kind naar één van onze EEG labs.
– We leren letters uit een verzonnen taal en doen korte taalspellen.
📍 Waar zijn de EEG labs?
In Maastricht, Amersfoort, Amsterdam en Rotterdam
📧 Interesse? Meer informatie?
Bekijk hier de flyer (en het bericht met meer informatie over het onderzoek
Vragen: mail naar [email protected]