Scroll Top

Extra informatie bij artikel ‘Surfvertrouwen’

Empowerment door Golven: Het Surf Project Brengt Zelfvertrouwen en Vreugde aan Kinderen met Autisme, Down en ADHD”

Suzanne van den Broek (44) is opgeleid als ontwikkelingspsycholoog en oprichter van het Surf Project. Deze stichting geeft sinds 2014 surfles aan kinderen met autisme, down of adhd. In bijna tien jaar tijd is het Surf Project uitgegroeid van één locatie in Zandvoort met acht deelnemers en zestien vrijwilligers, naar vier locaties waar tweehonderd kinderen surfen onder begeleiding van meer dan vierhonderd vrijwilligers. Contact: [email protected]

In Balans Magazine 3-3023 schreef Suzanne een column. Hieronder stelden we haar een aantal vragen over haar Surf Project.

Wat is het Surf Project in een notendop?

Suzanne: ‘Het Surf Project geeft surfles aan kinderen met down, autisme of adhd. De uniek opgezette lessen en één-op-éénbegeleiding door bevlogen vrijwilligers maken de stoere sport surfen mogelijk in een veilige en aangepaste omgeving. De kracht van de zee en de uitdaging van de golven geven de kinderen meer zelfvertrouwen.

Het project wordt vrijwillig gerund door professionals. De kinderen krijgen les van gediplomeerde surfinstructeurs en worden in het water begeleid door getrainde vrijwilligers. Veel van deze enthousiaste begeleiders werken in de zorg en/of zijn gepassioneerde surfers. Tijdens de surflessen is iedereen zichzelf en geniet van elkaar en van de golven. Door deze focus vergeten de kinderen alle zorgen. Ouders zien dat de beperking soms zelfs helemaal wegvalt. Surfen is een stoere sport met een positief imago. Het staat voor plezier, vrijheid en rust. Normaal gesproken komen kinderen met down, autisme of adhd niet snel met surfen in aanraking, omdat de sport professionele begeleiding vereist. Het Surf Project maakt dit wel mogelijk in een positieve, gestructureerde en veilige omgeving. De kinderen surfen in kleine teams en krijgen individuele begeleiding. Ze voelen zich verbonden met de stoere en positieve cultuur.’

Waarom ben je dit project begonnen?

‘Ik ben opgeleid als ontwikkelingspsycholoog. Na mijn studie heb ik een tijd in het bedrijfsleven gewerkt. Ik miste daar de psychologie en wist niet goed welke richting ik op wilde.

Toen ik een tijdje later als vrijwilliger op een zorgboerderij werkte, zat ik na een surftrip in Portugal aan tafel aan de kinderen te vertellen over surfen. Een jongen met down, Stef, vroeg aan mij: ‘Kun je ons niet leren surfen?’ De vraag van mijn leven. Het zette mij direct aan het denken. Waarom zou deze sport niet toegankelijk kunnen zijn voor deze kinderen? Mijn man wees mij op het Wave Project in Engeland. Daar ben ik gaan kijken, ik heb mijn betaalde baan opgezegd en ben (vrijwillig) begonnen met het Surf Project. Geen gemakkelijke keuze, maar ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.’

Lees hier een volledig interview met Suzanne.

Welke kinderen kunnen meedoen?

‘Kinderen van 8 tot en met 18 jaar. Kinderen met down, autisme, adhd of een licht verstandelijke beperking. We vragen geen diagnose op papier en we zijn mild in onze keuze. Een belangrijke voorwaarde is het hebben van (minimaal) het zwemdiploma A.’

Waarom surfen en niet een andere sport of bezigheid? Wat heeft het voor positieve effecten?

‘In Nederland is de tendens dat kinderen steeds minder bewegen. Dit zien we nog sterker terug bij kinderen met een beperking, voor wie het reguliere sportaanbod veelal niet altijd toegankelijk is. Met ons unieke aanbod maken we de stoere sport surfen mogelijk in een veilige en aangepaste omgeving.

Het werken met een onvoorspelbaar element als de zee en de golven maakt dat je je moet focussen en daardoor alles om je heen vergeet. Een golf is onvergeeflijk, je hebt weinig controle. Hierdoor is de beloning extra groot als het lukt.

Tijdens het surfen leren de kinderen om te liggen, zitten of staan op de surfplank. Kinderen voelen zich hierdoor stoer en trots, worden opener en gaan sneller sociale contacten aan. Ouders zien vaak dat hun kind in de zee ‘los’ komt van de beperking. Dit kan komen doordat meeglijden op een golf zorgt voor een rustgevend en vrij gevoel. Thuis zien ouders vaak nog effecten van het surfen: kinderen gaan sneller nieuwe uitdagingen aan, durven eerder angsten te overwinnen en worden zelfstandiger. De kinderen voelen zich na drie surflessen beter in hun vel zitten en maken beter contact met klasgenootjes en familie. Regelmatig noemen ouders dat hun kind in het surfen een nieuwe hobby of nieuw talent ontdekt heeft.

Het surfen heeft een positief effect op de ontwikkeling van de kinderen door het versterken van hun zelfvertrouwen, sociale vaardigheden, fysieke fitheid en participatie in de maatschappij. Dit blijkt onder andere uit verhalen van ouders en leerkrachten die getuige zijn van de ontwikkeling die de kinderen doormaken. Niet alleen het surfen is van waarde voor deze kinderen, maar ook de verbondenheid met de surfcultuur en levensstijl. Kinderen zijn er trots op dat ze surfen, en ervaren dat andere kinderen op school geïnteresseerd zijn in hun nieuwe hobby.

Van ouders horen wij vaak terug dat hun kind niet mee kan doen met (andere) G-sporten, omdat het hen vanwege de cognitieve of sociale vaardigheden niet lukt om mee te doen in teamverband. Binnen het Surf Project zijn deze kinderen goed op hun plek, omdat zij individueel kunnen sporten, maar toch onderdeel zijn van een team.’

Waarom vind jij dit zelf zo leuk om te doen?

‘Het Surf Project heeft alles in zich wat ik leuk vind én meer. Surfen, zelfvertrouwen opbouwen door sporten, omgaan met deze pure kinderen, mensen aan elkaar verbinden en in hun kracht zetten, psychologie, ondernemerschap…

Kinderen te zien groeien in hun zelfvertrouwen is het mooiste wat er is. Zelfvertrouwen is een bouwsteen om dingen aan te durven in het leven, waarmee kinderen zich op een positieve manier verder kunnen ontwikkelen. Dat we dat kunnen meegeven door mijn favoriete sport surfen is natuurlijk waanzinnig.

Bijkomend belangrijk aspect voor mij is dat ik mijn kinderen (8 en 10 jaar) kan meegeven dat het belangrijk is dat je maatschappelijk betrokken bent, iets doet voor anderen én dat er veel verschillende mensen en werelden zijn. Als iedereen zichzelf mag zijn en gerespecteerd wordt, maakt dat de wereld een stukje mooier.

Onderstaande quotes van ouders van onze surfers zeggen alles voor mij:

‘Mijn kind is door het surfen zo ongelooflijk veranderd. Van een angstig meisje naar jongvolwassene met zelfvertrouwen en een baan. Dat had geen enkele therapie voor elkaar gekregen.’

‘Mijn zoon heeft zijn grenzen verlegd. Hij voelde zich eindelijk onderdeel van iets in plaats van het buitenbeentje.’

‘Ik ben zo ontroerd over hoe mijn dochter genoot van het surfen; ik heb haar nog nooit zo uitbundig en enthousiast over iets gezien.’

Maar ook vrijwilligers en hun verhalen zijn super waardevol en maken dat ik zo gelukkig word van het Surf Project. Al die mensen die zoveel vrije tijd inzetten om deze kinderen te helpen.

Inmiddels zijn er vierhonderd vrijwilligers verbonden aan het project. Sommigen hebben een andere baan gekozen nadat ze hadden meegedaan aan het Surf Project. Of ze geven aan dat hun leven enorm is veranderd door de omgang met deze kinderen, doordat ze bij deze community horen en door de positieve energie die ze tijdens de Surf Project-dagen hebben mogen ervaren.’

Er is ook onderzoek gedaan naar de positieve invloed van surfen op kinderen met een beperking. Lees hier de Nederlandse samenvatting van dat onderzoek.

Privacyvoorkeuren
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie opslaan via uw browser van specifieke services, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Let op dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die wij aanbieden.