Scroll Top

‘Is leesbaar en vlot schrijven nog belangrijk in het digitale tijdperk?’

Deze vraag komt regelmatig bij ons, leden van SchrijvenNL, binnen. Vaak gesteld door ouders naar aanleiding van het handschrift van hun kind.

Een voorbeeld: Erik zit in groep 7 en mag een persoonlijk handschrift ontwikkelen, maar hij gebruikt vooral hoofdletters en het is amper leesbaar. De leerkracht legt het handschrift voor aan een handschriftspecialist, maar verwacht er eigenlijk niet veel van: ‘Zullen we het zo maar laten? Hoeveel zal hij nou nog schrijven in de digitale toekomst?’ Zoals gezegd, een veelvoorkomende vraag uit de praktijk, niet alleen door een toenemende inzet van digitale middelen, maar ook door een afnemende leesbaarheid van kinderhandschriften. Toch is er voldoende reden om in te zetten op een leesbaar en vlot handschrift.
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de verwerking van leerstof beter en intensiever verloopt wanneer leerlingen en studenten schrijvenderwijs aantekeningen maken. Dit in vergelijking met het gebruik van een toetsenbord. En dat is ook aangetoond bij leerlingen uit groep 7 en 8.

Overleg

Een overleg met Erik en zijn ouders wordt gepland. Ouders vertellen dat Erik wel degelijk lopend schrift beheerst, maar een te laag schrijftempo heeft. Hij heeft zelf een hoofdletterschrijfstijl ontwikkeld. Hij kan zo sneller zijn leerstof verwerken, maar de leesbaarheid is slecht. Erik blijkt gemotiveerd om extra te oefenen op een leesbaar en vlot lopend handschrift. Hij weet van zijn broer dat alle toetsen op het voortgezet onderwijs met de hand geschreven moeten worden. Ouders zijn bereid hem drie keer per week gedurende vijftien minuten thuis te begeleiden met extra oefeningen in een schrijfschrift uit groep 6.
De leerkracht geeft tijdelijk schrijfvermindering, zodat hij minder tempodruk ervaart. De handschriftspecialist laat Erik oefenen met vloeiender bewegen in de vingers, coacht op een betere schriftligging en geeft focuspunten op lettervorm en letterverbindingen.

Na drie maanden

zijn Erik en zijn ouders trots op het resultaat; zijn handschrift is goed leesbaar en hij schrijft in een hoger tempo! Door gezamenlijk op te trekken bleek verbetering in korte tijd haalbaar.

Handschrift Erik groep 7 start

Handschrift Erik groep 7 einde

SchrijvenNL bestaat uit een bevlogen groep professionals die in hun dagelijks werk veel ervaring hebben met en onderzoek doen naar leren schrijven bij kinderen. Onderwijskundigen, kindertherapeuten, docenten handschriftonderwijs en onderzoekers dragen vanuit hun eigen expertise en invalshoek bij en met elkaar geven zij evidence-based en practice-based informatie door aan professionals. Ook Balans is vertegenwoordigd in SchrijvenNL: een ervaringsdeskundige ouder en actief lid van Balans zorgt voor de koppeling van vragen en antwoorden van en naar ouders.

Privacyvoorkeuren
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie opslaan via uw browser van specifieke services, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Let op dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die wij aanbieden.