Wij ondersteunen en versterken ouders van kinderen met problemen bij leren en/of gedrag in opvoeding, onderwijs en zorg

Vlogs over ADHD

Vlogs

Op deze pagina hebben we een aantal interessante vlogs verzameld waarin wetenschappers antwoord geven op vragen over druk gedrag. De behandelde vragen zijn gesteld door ouders, kinderen, jongeren, leerkrachten en professionals.

De vlogs zijn gemaakt door De Academische werkplaats voor ADHD en druk gedrag.

  • Kunnen ADHD en een angststoornis in combinatie voorkomen? In deze vlog van de Academische werkplaats voor ADHD en druk gedrag geeft kinderpsychiater Frits Boer een antwoord op deze vraag. Hij gebruikt daarin onder andere de vergelijking met de drie primaire kleuren om uit te leggen hoe het komt dat ADHD, angststoornissen en een combinatie van deze twee er bij verschillende kinderen zo anders uit kan zien. 
  • Vlog 1:

Titel: Wat is ADHD?

Kinder- en jeugdpsychiater Monique Verburg legt uit wat ADHD nu precies is en waar druk gedrag allemaal (nog meer) mee te maken kan hebben.

  • Vlog 2:

Titel Is ADHD jongensgedrag?

Door Nanda Rommelse (hoogleraar Neurobiologische Ontwikkelingsstoornissen) en Sanne te Meerman (socioloog, promoveerde in juni 2019 op zijn proefschrift proefschrift “ADHD en de macht van generalisatie”)

  • Vlog 3:

Titel “Kan druk gedrag helpend zijn voor kinderen met ADHD?”

Door: Tycho Dekkers (universitair docent bij de programmagroep Ontwikkelingspsychologie)

  • Vlog 5:

Titel  “Is ADHD erfelijk?”

Door Sanne te Meerman (socioloog, promoveerde in juni 2019 op zijn proefschrift proefschrift “ADHD en de macht van generalisatie”)

  • Vlog 6:

Titel “Hoe kan een leerkracht omgaan met druk en ongeconcentreerd gedrag?”

Door Marjolein Luman (universitair hoofddocent en is hoofd van de sectie klinische neuropsychologie van de Vrije Universiteit Amsterdam) en Anouck Staff (psycholoog)

 

  • Vlog 8:

Titel  Wat te behandelen bij ADHD?

Door Patrick de Zeeuw  (GZ-psycholoog in opleiding tot klinisch psycholoog/psychotherapeut (K&J) bij Pro Persona Jeugd)

 

  • Vlog 9:

Titel Kun je over ADHD heen groeien?

Door Catharina Hartman (Universitair Hoofd Docent (UHD) Rijksuniversiteit Groningen) en Melissa Vos (PhD student Rijksuniversiteit Groningen).

 

  • Vlog 10:

Titel Waarom zijn we zo gehecht aan diagnosen?

Ondertekst: Sociale aspecten van de diagnose blijven vaak onderbelicht. Door Sanne Bloemink , auteur ‘Diagnosedrift’

  • Vlog 14:

Titel Hoe ervaart een bijlesdocent de onrust van kinderen en hoe helpt zij daarbij?

Door: Karin Verheijen (Bijlesdocent)

 

  • Vlog 15:

Titel Hoe werkt ADHD medicatie?

Door Karen Vertessen (Vrije Universiteit Amsterdam · Faculty of Human Movement Sciences) en dr Lizanne Schweren  (Faculteit Medische Wetenschappen/UMCG) over de wetenschappelijke onderbouwing voor het gebruik van ADHD medicatie.

 

  • Vlog 16:

Titel Hoe betrek je kinderen (met ADHD) bij je les?

Ondertekst Praktische handreikingen van Anton Horeweg  (auteur Gedragsproblemen in de klas. Leerkracht, Master SEN)

Voor meer informatie en vragen

Lees hier het ADHD dossier uit BalansMagazine (nr. 1 2020).

Zie ook Flyer academische werkplaats voor ADHD en druk gedrag

Heb je vragen of zorgen over je kind met ADHD, of herken je kenmerken en wil je daar graag eens met een ervaringsdeskundige praten? Neem dan eens contact op met onze Advieslijn.

Klik op de volgende link voor het gehele ADHD Dossier  op onze website:  om meer informatie te krijgen over wat ADHD is, hoe de diagnose wordt vastgesteld, wat het behandelplan en de richtlijnen zijn, hoe je er in de opvoeding, in de vrije tijd of in het onderwijs mee om kunt gaan, en meer..

Zoek op deze website:

  • Categorie

  • Diagnose/Aanleg

  • Leeftijd

  • Regio

  • Documenttype

Deze website is gemaakt door Project Icarus!

Project Icarus is een uitdagende en leerzame plek voor jongvolwassenen met een beperking die zichzelf willen ontwikkelen op het gebied van computers en ICT.

Wil je ook je website laten maken door Project Icarus?