Wij ondersteunen en versterken ouders van kinderen met problemen bij leren en/of gedrag in opvoeding, onderwijs en zorg

Wij ondersteunen en versterken ouders van kinderen met problemen bij leren en/of gedrag in opvoeding, onderwijs en zorg

Neurospeciale kinderen begrijpen en begeleiden

‘Neurospeciale kinderen’  zijn kinderen die op hun eigen manier voelen, denken, doen en leren en onze speciale aandacht nodig hebben. Hoe bied je neurospeciale kinderen de ruimte en het houvast om zich te kunnen ontwikkelen – met respect voor hun neurospecialiteit maar zonder gedragsproblemen? Dat is de vraag waar het om draait in het nieuwe boek Neurospeciale kinderen begrijpen en begeleiden van Anneke Groot. 

Het gedrag van neurospeciale kinderen valt vaak uit de toon, het boek laat zien dat neurospeciale kinderen met hun gedrag iets communiceren. Het idee ontstaat soms dat het kind niet wil of niet genoeg geprobeerd heeft. Anneke Groot stelt dat het geen kwestie is van ‘niet willen’, maar van ‘niet kunnen’. Niet kunnen, bijvoorbeeld doordat er moeite is met de aansturing en coördinatie van de motoriek: dyspraxie.

In het boek wordt dyspraxie uitvoerig behandeld. Anneke Groot gebruikt in haar boek een ruime praktische interpretatie van dyspraxie: ‘waar je het wel wilt doen, maar je lichaam en soms ook je geest zijn eigen weg gaat’. Daarnaast laat zij zien welke verregaande gevolgen dyspraxie heeft voor het functioneren en het zelfbeeld van het kind.

Het boek geeft stap voor stap meer inzicht in Prikkelverwerking, je eigen Attitude, Dyspraxie en Executieve functies – het PADEN-model – en biedt oplossingen, aan de hand van tien bouwstenen om neurospeciale kinderen te begeleiden in zorg, onderwijs en opvoeding. Anneke Groot doet dit grondig en uitgebreid. Haar uitleg wordt ondersteund door voorbeelden uit de praktijk, aangevuld met praktische observatielijsten. Vervolgens legt ze uit wat de gevolgen van deze problemen zijn op andere ontwikkelingsdomeinen. Dit zorgt voor een mooi compleet beeld en nog meer inzicht.

Wat opvalt, is dat attitude – de innerlijke houding van jezelf – steeds leidraad is. Neurospeciale kinderen reageren sterk op de manier waarop je aanwezig bent. In het boek wordt je uitgedaagd om je eigen oordelen, angsten en zorgen te onderzoeken zodat je leert om steeds meer vanuit ontspanning en vertrouwen te reageren. Attitude en de overige bouwstenen zijn erop gericht dat je bewust en passend je houding in kunt zetten zodat neurospeciale kinderen de ruimte voelen om er te mogen zijn en zich naar potentie kunnen ontwikkelen.

Anneke Groot pleit in haar boek voor een andere benadering en om te stoppen met proberen neurospeciale kinderen te ‘normaliseren’. Dit is meteen een belangrijke boodschap van het boek, want, zo stelt zij: ‘Net als wij hebben zij het recht om zichzelf te mogen zijn, er is niets mis met hun eigenheid.’ Neurodiversiteit is een groot en belangrijk goed.

Het boek is een aanrader voor iedereen die verder wil kijken dan gedrag, zijn kennis wil vergroten en op zoek is naar mogelijkheden om neurospeciale kinderen te begeleiden. Nieuwsgierig is naar de ander en zichzelf, zijn attitude wil onderzoeken en een wereld wenst waar voor iedereen plaats is.

Annemieke van de Groep (bestuurslid Mama Vita)

Zoek op deze website:

  • Categorie

  • Diagnose/Aanleg

  • Leeftijd

  • Regio

  • Documenttype

Deze website is gemaakt door Project Icarus!

Project Icarus is een uitdagende en leerzame plek voor jongvolwassenen met een beperking die zichzelf willen ontwikkelen op het gebied van computers en ICT.

Wilt u ook uw website laten maken door Project Icarus?