Wij ondersteunen en versterken ouders van kinderen met problemen bij leren en/of gedrag in opvoeding, onderwijs en zorg

35 jaar!

Wij ondersteunen en versterken ouders van kinderen met problemen bij leren en/of gedrag in opvoeding, onderwijs en zorg

Extra informatie bij het artikel ‘Hulp bieden zoals je die zelf hoopt te krijgen’

In het jaar dat Balans haar 35e verjaardag viert neemt Ellen Loykens na 35 jaar afscheid als directeur behandelzaken van Molendrift. Balans ontmoette Ellen deze jaren regelmatig ook aan gespreks- en onderhandelingstafels. Daar zette zij zich als belangenbehartiger in voor goede zorg met oog voor de kwetsbare maar o zo belangrijke positie van ouders en kinderen met een ondersteuningsvraag. Hoe zij dat deed en waar Ellen voor stond kwam naar voren tijdens haar emotionele afscheid waar ouders en kinderen een centrale rol speelden.

In haar artikel in Balans Magazine haalt Ellen Loykens een aantal onderzoeken aan. Hieronder vind je de links naar deze onderzoeken.

Lees hier het rapport Betrek mij gewoon van het Ketenbreed Leren-onderzoek.

Op verzoek van het Ondersteuningsteam Uithuisplaatsingen Toeslagenaffaire maakt Ellen Loykens een verklarende analyse startend bij het verhaal van de ouders. Lees de analyse hier.

Lees hier het rapport (Gelijk)waardig herstel.

Werkzame factoren

In de verschillende verhalen tijdens het afscheid van Ellen Loykens kwamen de werkzame factoren voorbij van de kwaliteit van de relatie hulpverlener en ouder of kind/jongere. Zij beschrijft ze hier aan de hand van het verhaal van één moeder, Margreeth. Hier de volledige tekst van haar opmerkingen:

Luisteren

Margreeth: ‘Ik had grote zorgen om mijn kinderen, maar durfde nauwelijks hulp voor mezelf te vragen. Je zei een keer tegen mij: ‘Eigenlijk zouden wij jou in de jeugdhulp niet mogen helpen, maar als ik jou in de benen houd, dan heb ik aan het eind wel mooi drie kinderen gered!’

Dat klinkt misschien hard, maar het is wel de waarheid. En zouden maar meer hulpverleners zo denken!’

Betrokkenheid tonen

Margreeth: ‘Als er complexe hulp is, nemen jullie het voortouw om alle betrokken organisaties steeds weer bij elkaar te harken en overkoepelend overleg te organiseren. Waar eenieder vanuit zijn of haar discipline naar de casus kan kijken, waar overkoepelend afspraken gemaakt kunnen worden en waar er één iemand is die het totaaloverzicht heeft. Ik heb zelf ervaren hoe ontlastend dit kan zijn. In plaats van met alle partijen apart te spreken en ook vaak tegengestelde dingen te horen, waardoor je snel het gevoel hebt van het kastje naar de muur gestuurd te worden en vastloopt. Jullie namen inhoudelijk regie als dat voor ons nodig was.’

Beschikbaar zijn, langdurig, als het nodig is

Margreeth: ‘Wat ik als bijzonder ervaren heb, was wanneer hulpverleners in staat waren om naast iemand te blijven staan. En het tempo van de cliënt te volgen. Dat betekent dat je soms afstand neemt en iemand de ruimte geeft, om er direct weer te kunnen staan als diegene aangeeft nu wel toe te zijn aan vervolgstappen. Maar er is ook tijd om goed te analyseren wat er nodig is en tijd om de hulpverlening goed af te ronden. Ik heb veel meegemaakt dat er naast het gebruik van vaste modellen, ook maar een bepaalde tijd beschikbaar is. Als de behandeling dan niet het gewenste resultaat heeft, dan is dat jammer en ligt dat vooral aan jouw inzet. Je wil het niet graag genoeg. Er is dan geen vervolg. Men is dan volgens mij handelingsverlegen.’

Deskundig: het aanreiken van kennis en vaardigheden waar iemand mee verder kan in het leven

Margreeth: ‘Jij zit denk ik voor altijd in mijn hoofd, met zinnen als: ‘Ja ik leg het je maar uit, want als je het snapt kun je misschien handelen.’ Of jij zei: ‘Je zegt wel heel vaak dat je het niet snapt. Dat is denk ik dat kleine meisje dat de wereld om haar heen toen niet snapte.’

Het helpt wel…

Nu heb ik als ik vastloop, vaak al genoeg aan die zin om te snappen: o, dit is weer die cirkel.’

Zoek op deze website:

  • Categorie

  • Diagnose/Aanleg

  • Leeftijd

  • Regio

  • Documenttype

Deze website is gemaakt door Project Icarus!

Project Icarus is een uitdagende en leerzame plek voor jongvolwassenen met een beperking die zichzelf willen ontwikkelen op het gebied van computers en ICT.

Wil je ook je website laten maken door Project Icarus?