Wij ondersteunen en versterken ouders van kinderen met problemen bij leren en/of gedrag in opvoeding, onderwijs en zorg
Het is belangrijk dat je kind met dyslexie op school de juiste begeleiding krijgt. En de compenserende en dispenserende maatregelen worden ingezet die helpend zijn voor je kind. Ga hierover in gesprek met de school. Hulp bij dyscalculie valt onder de basisondersteuning. Tips en adviezen om het gesprek met de school aan te gaan, lees je hier. (link naar ‘tips voor ouders bij het organiseren van passend onderwijs’.
Als het rekenprobleem op school niet (voldoende) wordt aangepakt, of onvoldoende helpt, kan je er ook voor kiezen om hulp te zoeken bij een deskundige. Een orthopedagoog of remedial teacher met kennis van rekenproblemen en dyscalculie. Deze hulp wordt meestal niet vergoed en moeten ouders dus zelf betalen. Wel is het soms mogelijk de kosten af te trekken van de belasting. [LINK naar balans pagina regelingen en voorzieningen]
Kinderen met dyscalculie hebben moeite met automatiseren en moeten dus ‘bewust’ leren hoe ze moeten rekenen. Door veel oefenen en door in kleine stapjes aan te leren hoe ze een som moeten aanpakken, kunnen ze voor zichzelf het rekenen wat gemakkelijker maken.
Bij kinderen met dyscalculie zijn de basisvaardigheden van het rekenen vaak niet goed ontwikkeld. Daarom is het belangrijk dat er tijdens een behandeling ook teruggegaan wordt naar het begin. Hierbij zijn het verbeteren van getal-inzicht en het trainen van de automatisering belangrijk. Ook speelt inzicht in het decimale stelsel een rol. Dit is het verband tussen eenheden, tientallen, honderdtallen. En wat is de waarde van elk cijfer in een getal? Als je kind deze inzichten (nog) mist, raakt hij of zij in de war en gaat rekenen lijken op trucjes met getallen.
Door gestructureerd aan de slag te gaan met de basis, verbetert dat de rekenvaardigheden van je kind. Van daaruit krijgt je kind meer vertrouwen om ook de ingewikkeldere rekentaken te oefenen. De begeleiding moet altijd maatwerk zijn, gericht op de specifieke problemen van een kind.
Naast praktische oefeningen moet er gekeken worden naar rekenangst en andere emotionele problematiek. Kinderen met dyscalculie hebben niet zo vaak succeservaringen opgedaan. Het verbeteren van het zelfvertrouwen en van de motivatie is erg belangrijk. Faalervaringen moeten doorbroken worden en door kleine successen te boeken, kan het kind het zelfvertrouwen terugvinden.
Heeft jouw kind (ernstige) rekenproblemen en vraag je je af of jouw kind dyscalculie zou kunnen hebben? En wil je daarover praten met een ervaringsdeskundige? Bel of mail dan met de Advieslijn.
Je kunt ook kijken op Brainwiki (gemaakt door het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie). Deze landelijke organisatie zorgt ervoor dat behandelaars, ouders, jongeren, gemeenten en scholen betrouwbare kennis over psychische problemen hebben.
Lees hier meer over dyscalculie, over het onderzoek naar dyscalculie en hoe je er thuis en in het onderwijs mee omgaat.
Bekijk hier de voordelen van het lidmaatschap en ontvang Balans Magazine en BalansKIDS
Contact
LANDELIJK BUREAU BALANS
Kosterijland 7
3981 AJ Bunnik
Nederland
Kvk nummer: 404.80.851
RSIN nummer: 007446871
IBAN: NL76 INGB 0000 507708
Nuttige links
Over Balans
Samenwerkingspartners
Contactformulier
BalansAdvieslijn
Voor inhoudelijke vragen
Ma, di, wo, do.: van 10.00 – 13.00 uur
(030) 225 50 50 via keuzemenu 3
Volg ons op:
Telefonische bereikbaarheid
Ma, woe, do.: van 10.00 – 13.00 uur
(030) 225 50 50
Overige vragen kunt u stellen via het Contactformulier
Adverteren
[email protected]
Daarnaast ook op dinsdagavond van 19.00 tot 21.00. Buiten deze tijden zijn we bereikbaar via het contactformulier.
BalansAdvieslijn:
Contactformulier
Ledenadministratie:
Contactformulier
Deze website is gemaakt door Project Icarus!
Project Icarus is een uitdagende en leerzame plek voor jongvolwassenen met een beperking die zichzelf willen ontwikkelen op het gebied van computers en ICT.
Wil je ook je website laten maken door Project Icarus?