Wij ondersteunen en versterken ouders van kinderen met problemen bij leren en/of gedrag in opvoeding, onderwijs en zorg
Home / Ontwikkelingproblemen / ‘Lastig’ gedrag? Hoe eerder erkend, des te meer effect
Dagelijks verschijnen onderzoeken met resultaten die je kunnen helpen de ondersteuningsbehoefte van je kind beter te begrijpen. René Lamers spit ze door en deelt opvallende resultaten. Deze keer: ‘Lastig’ gedrag? Hoe eerder erkend, des te meer effect.
Opvallende emoties bij kinderen met bijvoorbeeld ADHD, ASS of angsten kunnen we maar beter op vroege leeftijd serieus nemen. Ze voelen zich rot en uiten het nog zichtbaar met schreeuwen, prikkelbaarheid of anders. En met behandeling is dan nog eenvoudig aan emotieregulatie te werken. Anders kropt het kind gevoelens op en ontwikkelt het later angst, gepieker of somberheid. Dit laat studie van vijf Nederlandse onderzoekers zien.
Met het onderzoek wilden ze kenmerken ontdekken bij kinderen met een ontwikkelingsstoornis. Die kunnen erop wijzen dat iemand later een lagere kwaliteit van leven ervaart, doordat hij/zij minder vat heeft op zijn/haar emoties. En ook is de verwachte behandelduur te voorspellen. Huisartsen kunnen zo de problemen in een vroeg stadium signaleren en de juiste behandeling kiezen.
Ruim 8800 kinderen van 1,5 tot 18 jaar die waren doorverwezen vanwege klachten, namen deel aan dit onderzoek. Althans: hun ouders vulden een formulier in, er werden gesprekken gehouden en data vergeleken. Uit de informatie haalden de onderzoekers belangrijke informatie.
Zo hebben vooral jonge kinderen moeite met emotieregulatie als ze ADHD, ASS of beide hebben. Bij alle leeftijden zie je dat verband minder bij ODD/CD en stemmingsstoornissen. Bij oudere kinderen zie je meer ‘emotiederegulatie’ wanneer ze ADHD en/of een angststoornis hebben.
De onderzoekers geven aan dat informatie van ouders waardevol en serieus genomen moet worden, omdat een vroege aanpak bepalend kan zijn voor de toekomst van het kind. Op school kunnen leerkrachten diens gedrag namelijk afwijzen en straffen. Daardoor voelt het kind zich nog rotter. Een vicieuze cirkel. Soms kan een kind zelfs uitvallen uit het onderwijs, omdat alleen naar het gedrag aan het oppervlak wordt gekeken en niet naar oorzaken daaronder. ‘Hier kan ik niet mee omgaan.’
Ouders spelen ook een belangrijke rol in het bevorderen van emotiezelfregulatie door het kind. Er is namelijk een relatie met gevoelens van veiligheid, gehechtheid en de ouder-kindrelatie. Behandeling richt zich daarom ook daarop.
Verder onderzoek zou kunnen vertellen welke manier van behandelen vervolgens het beste werkt bij welke leeftijd en welke stoornis.
Lees hier het hele onderzoek.
LANDELIJK BUREAU BALANS
Kosterijland 7
3981 AJ Bunnik
Nederland
Kvk nummer: 404.80.851
RSIN nummer: 007446871
IBAN: NL76 INGB 0000 507708
Ma t/m do: van 10.00 – 13.00 uur
(030) 225 50 50
Overige vragen kunt u stellen via het Contactformulier
Adverteren
[email protected]
BalansAdvieslijn:
Contactformulier
Ledenadministratie:
Contactformulier
Volg ons
Deze website is gemaakt door Project Icarus!
Project Icarus is een uitdagende en leerzame plek voor jongvolwassenen met een beperking die zichzelf willen ontwikkelen op het gebied van computers en ICT.
Wil je ook je website laten maken door Project Icarus?