Scroll Top
Project Leeswinst, Milene Bonte

Oproep: kinderen uit groep 2 gezocht voor deelname aan onderzoek Leeswinst!

Professor Milene Bonte is samen met haar team bezig met een onderzoek naar het vroeger kunnen voorspellen of kinderen extra ondersteuning nodig hebben om leesproblemen te voorkomen. Kinderen laten heel grote verschillen in zien in hoe snel en goed ze leren lezen. Er bestaan op dit moment geen goede tests om deze verschillen vroeg te kunnen voorspellen. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld pas rond 8-9 jaar zeggen of een kind (ernstige) dyslexie heeft. Dit is problematisch omdat vroege behandeling cruciaal is voor optimale (lees)ontwikkeling en hun verdere maatschappelijke kansen.

Doe daarom mee aan Project Leeswinst: Vroege voorspelling van leesproblemen

Om leesproblemen eerder te voorspellen, ontwerpen we binnen project Leeswinst korte leertaken waarbij kinderen de letters van een verzonnen taal leren. We onderzoeken hoe kinderen verschillen tijdens het leren van de verzonnen taal leren door het meten van leercurves en hersenactiviteit. Op grond van de resultaten wordt een nieuwe digitale leertest ontwikkeld die kan voorspellen wie later makkelijker zal leren lezen en wie extra ondersteuning nodig zal hebben om leesproblemen te voorkomen.

🔍 Wat houdt het in?

– Met een vriendje/vriendinnetje, of alleen, komt je kind naar één van onze EEG labs. 
– We leren letters uit een verzonnen taal en doen korte taalspellen.

📍 Waar zijn de EEG labs?

In Maastricht, Amersfoort, Amsterdam en Rotterdam 

📧 Interesse? Meer informatie?

Related Posts

Privacyvoorkeuren
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie opslaan via uw browser van specifieke services, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Let op dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die wij aanbieden.