Wij ondersteunen en versterken ouders van kinderen met problemen bij leren en/of gedrag in opvoeding, onderwijs en zorg

Wij ondersteunen en versterken ouders van kinderen met problemen bij leren en/of gedrag in opvoeding, onderwijs en zorg

Winacties 35 jaar bestaan Balans, Balans Magazine 3 2022

Balans geeft 101 prijzen weg!

Balans is jarig, en dat moet gevierd worden! Dat doen we met 101 prijzen die je kunt winnen. Het enige wat je hoeft te doen is een mail sturen naar evenement@balansdigitaal.nl  

Zet in de onderwerpregel van de mail het nummer van de winactie en de naam van de prijs. Je mag meedoen voor meerdere prijzen. Stuur dan voor iedere prijs apart een mail. Zet in de mail ook je adresgegevens voor het toesturen van de prijs. 

 

Voorwaarde om mee te doen met de winacties is dat je lid bent van Balans of direct lid wordt via onze website.

Winactie 1

Je gunt een jongere alle kansen om iets van zijn leven te maken, maar wat jij ook aandraagt, het lukt de jongere niet om het gemotiveerd op te pakken en vol te houden. Het netwerk om de jongere heen werkt contraproductief of dat wat er nodig is voor deze jongere bestaat nog niet. Welke kennis van gedrag kan helpend zijn om goed aangesloten te blijven bij de jongere en zijn systeem? Hoe kun je een nieuw startpunt creëren? In deze masterclass gaan we kijken naar hoe het in de praktijk werkt bij ASS, ADD, ADHD en HSP en is er voldoende tijd voor dialoog en vragen.

In deze masterclass krijg je antwoord op vragen als:

  • Bij welk gedrag past welke actie? 
  • Wat doet het gedrag met jou als professional en hoe werkt tegenoverdracht in deze situaties? 
  • Hoe ga je het gesprek aan met de jongere en/of ouders? 
  • Waar kun jij terecht voor passend advies en ondersteuning? 
  • Wat kun je beter niet doen en wat juist wel?

Manon (1975) is een gevoelige beelddenker die met beide benen stevig op de grond staat. Met haar Twentse nuchterheid en accent kan zij grote vragen eenvoudig verhelderen en rust brengen in de basis, waarmee iedereen op zijn eigen pad verder kan. Naast haar gezin en werk zet Manon zich vrijwillig in als voorzitter van Stichting Mama Vita, een landelijke stichting die moeders van kinderen met autisme ondersteunt en is ze bestuurslid van vereniging Balans. Vereniging Balans versterkt de positie van ouders van kinderen/jongeren met ontwikkelingsproblemen bij leren en/of gedrag.

Winactie 2

Observatie in de klas, Manon Wennink

Ben jij als onderwijsprofessional gezegend met die ene drukke klas waarin het maar niet lukt om opvallend gedrag in de kiem te smoren? Gedrag waar je de vinger niet op kunt leggen? ‘Lastige’ ouders die veel van jouw tijd vragen? Dan kun je met deze actie een observatie in jouw klas/school winnen. Manon komt een dag in jullie school/klas meedraaien, gaat met jullie in gesprek om de hulpvraag helder te krijgen en geeft na afloop weer wat haar visie is en geeft handvatten mee die direct eenvoudig in te zetten zijn.

Manon Wennink, jeugd en gezinsprofessional, is moeder van vier kinderen van wie twee met een diagnose. Het onderwijs heeft haar grote interesse, met name daar waar het kinderen/jongeren niet lukt om voldoende onderwijs te volgen. Manon is gespecialiseerd in ASS, ADD, ADHD, HSP en trauma en werkt in gezinnen met een complexe hulpvraag waarin zich vaak ook problemen in het onderwijs voordoen. Naast een didactische opleiding heeft Manon de PILLAR opleiding van iQ Coaches Nederland gevolgd, de CoachMaster aan de Autisme Academie, systemisch werk en individuele opvoedopstellingen. Daarnaast heeft Manon zich ontwikkeld op coaching, kindercoaching, bewust Zijn coaching, autisme, trauma en counselling.

Manon (1975) is een gevoelige beelddenker die met beide benen stevig op de grond staat. Met haar Twentse nuchterheid en accent kan zij grote vragen eenvoudig verhelderen en rust brengen in de basis waarmee iedereen op zijn eigen pad verder kan. Naast haar gezin en werk zet Manon zich vrijwillig in als voorzitter van Stichting Mama Vita, een landelijke stichting die moeders van kinderen met autisme ondersteunt en is ze bestuurslid van vereniging Balans. Vereniging Balans versterkt de positie van ouders van kinderen/jongeren met ontwikkelingsproblemen bij leren en/of gedrag.

Winactie 3, 4a en 4b

Boek voor leerkrachten over hechtingsproblematiek, boek voor ouders en kaartenset

Esther Groenewegen-Jonker is internationaal spreker, auteur en expert hechtingsproblematiek. Ze helpt ouders en professionals om kinderen met hechtingsproblemen beter te begrijpen en te helpen. Esther weet met enorm veel compassie en inlevingsvermogen het onaangepaste gedrag van kinderen met hechtingsproblemen te verklaren en, voor zover mogelijk, te ontdekken wat de behoefte achter het soms eigenaardige gedrag van deze kinderen is.

Winactie 5a en b

Boeken geschreven door een ervaringsdeskundige over ADHD of autisme

Druks. Mijn onrustige leven met ad(h)d door Francien Regelink.

Voor iedereen die direct of indirect met AD(H)D te maken heeft, legt Francien Regelink via een ongefilterd kijkje in haar leven uit dat AD(H)D voor meer staat dan ‘Alle dagen heel Druk’.

Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit door Bianca Toeps

Op een frisse en luchtige manier beschrijft Bianca Toeps die zelf autistisch is, de criteria voor een autismediagnose volgens de DSM-5 en legt ze uit waar je als autist tegenaan loopt in het dagelijks leven. 

Kijk voor meer informatie en de ander boeken van Uitgeverij Blossom Books op de website

Winactie 6a en b

Webinar in gesprek met Martine Delfos, of haar nieuwste boek

MIGMO is een maandelijks georganiseerd webinar voor ouders/opvoeders van kinderen met autisme/atypische ontwikkeling. De werkvorm is een interactief webinar van twee uur waarbij de vragen van ouders/opvoeders centraal staan. 

Martine Delfos: ‘Uit ervaring weet ik dat – met name ouders – de sleutel zijn voor het welbevinden van hun kind. Niet dat zij verantwoordelijk zijn of schuldig zijn aan het gedrag van hun kind, wel dat ze wijd open staan waar ze hun kind nog niet begrijpen om vervolgens inzichten toe te passen. Ouders hebben hun hart bij hun kind, en die combinatie tilt het kind als het ware verder. Maar ook begeleiders en leerkrachten kunnen een enorme ondersteunende rol spelen. Dit alles maakt dat ik deze online ontmoetingen organiseer. Kennis geeft ouders (en begeleiders en leerkrachten) inzicht die zij in kunnen zetten voor het welbevinden van hun kind met autisme/atypische ontwikkeling.’

Klik hier voor meer informatie.

En klik hier voor meer informatie over het te winnen boek en Martine Delfos en haar werk.

Winactie 7

Dyslexie-Express

De Dyslexie-Express bevat materiaal om kinderen in het (speciaal)basisonderwijs met dyslexie te ondersteunen. Het is voor kinderen met dyslexie erg verhelderend als ze weten wat dyslexie is en hoe ermee om te gaan, maar vooral ook dat hun leeftijdsgenoten het weten. Het helpt pesten en faalangst tegen te gaan. Bovendien richt de Dyslexie-Express zich ook op de sterke kanten van dyslexie.

En de Dyslexie-Express is geen oefenmethode om sneller te kunnen lezen of beter te kunnen spellen. Een heel andere insteek dus!

Wat zit er in de doos?

  • Het Spoorboekje: Toelichting over toepassing van de Dyslexie-Express in de praktijk.
  • Leesboekje/prentenboekje Tess en Stijn pimpen het plein, met uitleg over dyslexie met veel illustraties en auditieve ondersteuning op een cd, ingesproken door Dedicon. Achterin het boekje bevindt zich tevens een QR-code waarmee het boekje digitaal kan worden voorgelezen. In dit verhaal, geschreven door Berdie Bartels, spelen twee basisschoolkinderen de hoofdrol. Een leerling uit groep 4 en een leerling uit groep 8. De lay-out is dyslexievriendelijk (bijv. tekstpagina’s op zachtgeel papier met donkerblauwe letters, illustraties op een aparte pagina, rustige bladspiegel).
  • Kindvriendelijke PowerPoint op een cd met uitleg over dyslexie, te gebruiken bij bijv. een spreekbeurt (of een ouderavond), uitleg thuis voor opa en oma, etc. Deze PowerPoint kan zelf veranderd/aangepast worden. De hoofdpersonen uit het boekje/verhaal komen hierin terug.
  • Het Tricky-treinenspel: Coöperatief spel, waarbij kinderen samen op zoek gaan naar hun sterke kanten. Voor een uitgebreide geïllustreerde handleiding klik hier Coachingsboekje met tips voor de leerkracht of begeleider: Coachingsgesprekken met dyslectische leerlingen.
  • De doos en alle materialen die de doos bevat, zijn eenduidig vormgegeven.

Bestemd voor leerkrachten, logopedisten, RT-ers, IB-ers en dyslexiespecialisten die kinderen willen ondersteunen in het begrijpen en accepteren van hun dyslexie.

Een onderbouwing is te vinden via dit pdf bestand.

Meer informatie en nog veel meer tips, ideeën en materialen zijn te vinden op deze website.

Winactie 8

Kauwsieraden

Bijt je kind op haren, nagels of kleding door overprikkeling, spanning of stress? Met bijtketting Brick Stick bied je jouw kind een veilig alternatief. Onze kauwsieraden zijn duurzaam, vrij van schadelijke chemische stoffen en voorzien van een veiligheidssluiting. 

Kauwsieraden & meer biedt een grote variatie aan producten die bijdragen aan een betere concentratie, het verwerken van prikkels en het omgaan met spanning en angst. Meer informatie vind je op deze website. 

Winactie 9

Coachingsessies met een Professional Coach

Wil je beter voor jezelf zorgen en eindelijk in actie komen voor meer balans in je leven? Loop je thuis vast en wil je een prettige sfeer creëren? Herken je jouw ‘hot buttons’ maar vraag je je af hoe je de communicatie kunt verbeteren? Voel je je soms machteloos in gesprek met school of hulpverleners en wil je een grotere impact kunnen maken?

Als ouder of verzorger van een kind met een beperking is het vaak extra uitdagend. Een professioneel coach kan een sterke rol spelen om jezelf en je omgeving beter te kunnen begrijpen. En om in actie te komen die stappen te nemen die het verschil voor jouw situatie kunnen maken.

Je hebt kans met een Professional Coach in een één-op-één-format vertrouwelijk samen te kunnen werken om je kleine en grote doelen met kracht en lichtheid beter te kunnen bereiken (drie sessies van één uur en een intakegesprek).

Andrea Hermanns en Tanja van Dijk zijn Professional Coaches en hebben elkaar tijdens hun internationale opleiding tot Co-Active Coach voor het eerst ontmoet. Als coach delen ze dezelfde visie: hun cliënten helpen hun volle kracht te ontdekken en te activeren. Naast hun passie voor coaching hebben ze allebei na een carrière bij internationale organisaties de stap in de richting Coaching and Consulting gemaakt. En ze zijn niet alleen verbonden door hun passie voor het coachvak, ze zijn ook beiden moeder van kinderen met bijzonderheden. Andrea is moeder van een meisje met het zeldzame DDX3X syndroom, Tanja heeft twee jongens met ernstige enkelvoudige dyslexie. Daardoor hebben ze extra veel begrip voor ouders en verzorgers van een kind met een beperking en zijn blij Balans en deze winactie te kunnen ondersteunen.

Andrea over Co-Active Coaching:

In coaching ligt de focus op oplossingen en minder op de problemen. Door als coach goed te luisteren, de juiste vragen te stellen en samen actief en creatief te zijn, krijgen cliënten mooie nieuwe inzichten en komen ze beter en met minder moeite in hun kracht te staan.’

Tanja over het verloop van een coachingtraject: 

‘In een chemistry sessie van dertig minuten maken we kennis met elkaar en kijken we samen naar het doel dat je wil bereiken. Als er een goede klik is, starten we het coachingtraject. Andrea en ik bieden drie gratis sessies van zestig minuten (met minimaal één sessie per maand). Aan het eind evalueren we samen en bij interesse kun je eventueel met mij of Andrea afspreken verder te gaan met het coachtraject.’

Voor meer informatie over de Coaches:

Andrea Hermanns

Tanja van Dijk

Winactie 10

Boek Appzurt, Léon Biezeman over dyslexie

Waar je niet allemaal tegenaan kunt lopen als je dyslectisch bent… Veel informatie hierover vind je in het boek AppZurt – dyslexie van a tot z, door Léon Biezeman. Als je dacht dat dyslexie iets te maken zou hebben met ‘dom’, zit je fout. Je kunt dit boek lezen op een tablet of iPad met voorleesfunctie.

Winkelwaarde € 12,50.

Winactie 11

Boek Maddy Hulshof over autisme

‘Ik heb het boek geschreven waar ik zeven jaar geleden naar op zoek was en dat niet bestond.’ Maddy Hulshof: Dirigeren van de oceaan – de essentie van autisme aan de hand van dagelijkse voorvallen. Autisme laat zich, net als een oceaan, niet geheel doorgronden, laat staan leiden. In dit boek maken Maddy Hulshof en haar zoon Gijs dit keer op keer op intense maar ook humorvolle en soms hartverscheurende wijze duidelijk.

Winkelwaarde € 16,-.

Winactie 12

Boek autisme en passend onderwijs

Wil je de diepere laag van autisme begrijpen? Lees dan Met aandacht bij de les – passend onderwijs aan leerlingen met autisme, door Ank Poland en Marjoleine Steensma. In dit boek bieden de auteurs handvatten voor de onderwijspraktijk (zowel regulier basis- en voortgezet als speciaal onderwijs) met de theorie van autisme als basis. Met veel voorbeelden uit de praktijk.

Winkelwaarde € 15,-.

Winactie 13

Boek over rouwen bij kinderen

‘Mama is dood. Ze ligt onder de grond, helemaal alleen en wij doen gewoon de dingen die we altijd al deden.’ Uit: Het was een vrijdag, door Hanneke van der Werf. Een boek over rouwverwerking voor pubers in het bijzonder, maar eigenlijk een boek voor iedereen die met het overlijden van een geliefde te maken krijgt.

Winkelwaarde € 15,90.

Winactie 14

Boek Schoolveteraan, de keiharde realiteit van landelijk (onderwijs)beleid

Als kind ziek zijn en met lege handen komen te staan na het slagen voor je examen. Ondanks je ziekte gedwongen naar school moeten onder dreiging van uithuisplaatsing, omdat fysieke slaafse aanwezigheid op school boven het welzijn van het kind wordt geplaatst. Het overkwam een Almeers gezin. Diana Stroeven, moeder en communicatie-expert, beschrijft het waargebeurde verhaal van hun jarenlange Survival met Onderwijs in het boek Schoolveteraan en geeft het boek nu in eigen beheer uit. Schoolveteraan, Survival van niet Passend Onderwijs is het ‘kwalitatieve’ resultaat én de keiharde realiteit van de uitvoering van landelijk (onderwijs)beleid.

In Schoolveteraan geeft Diana een aangrijpend inkijkje in het aangedane onrecht; komt school doodleuk gemaakte afspraken met hun kind niet na en is het Jeugdzorg die ongezonde druk uitoefent op het zieke kind en het hele gezin. Het boek geeft een boodschap af tot zelfreflectie aan het onderwijsveld en ketenpartners en laat zien welke gevolgen keuzes teweegbrengen.

Positiviteit als uitgangspunt

Ondanks de ‘schoolslavernij’ en ongezonde druk vanuit de schoolketen, houdt het gezin vast aan de eigen koers van positiviteit. Zo drukt Schoolveteraan ouders op het hart vaker nee te zeggen totdat er wel een win-win situatie voor het welzijn van hun kind is bereikt. ‘Het begint met wederzijds respect, acceptatie en communicatie. Dat is ook de boodschap die ik met ons boek wil afgeven,’ aldus Diana Stroeven. In het dagelijks leven is zij eigenaar van communicatiebureau Communicatie-expert. ‘Want zeg nu zelf. Hoe vaak heeft u als ouder een uitnodiging van school ontvangen met de blije boodschap dat het zo goed gaat met uw kind op school…? Communicatie maakt het positieve verschil!’

Voor meer informatie over Schoolveteraan klik hier en het boek is te vinden op rechtstreeks bestellen kan via dit exclusieve verkooppunt. 

Heb je het boek Schoolveteraan gewonnen, dan geef je via Balans toestemming jouw adresgegevens aan ons te verstrekken om het boek naar je toe te sturen. Veel succes met de winactie!

Winactie 15a en b

Boeken Léon Biezeman over dyslexie

Voor de linkjes naar de beide titels klik je hier en hier.

Winactie 16

Boek over onderwijs aan hoogbegaafden

Het boek Onderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden is een bewerking van het eerste deel van het proefschrift Gelijkheid troef in het Nederlandse basisonderwijs; Onderzoek naar het onderwijs voor zeer makkelijk lerenden (2017) van Willy de Heer. Wetenschappelijke kennis over zeer makkelijk lerende of hoogbegaafde kinderen wordt in dit boek op een toegankelijke wijze samengevat. Deze kennis is van groot belang voor de betrokkenen, maar vooral ook voor de samenleving als geheel.

In Nederland zijn namelijk alleen al in het basisonderwijs ruim 30.000 kinderen die zeer makkelijk kunnen leren. Deze kinderen passen niet goed in het bestaande onderwijssysteem. Zonder aanpassing van het onderwijs aan hun leerbehoeften, kunnen zij leer- en gedragsproblemen ontwikkelen.

Meer informatie over het boek is te vinden op deze link

Winactie 17

Boek over onderwijs aan moeilijk en makkelijk lerenden

Het boek Alle leerlingen bij de les. Voorkom vastlopen van moeilijk en makkelijk lerenden is een toegankelijk geschreven boek voor onderwijsprofessionals. In het boek wordt verduidelijkt waarom moeilijk en makkelijk lerenden vastlopen in het onderwijs.

Ingegaan wordt op de vragen:

  • Hoe moeilijk en makkelijk lerenden zijn te herkennen; 
  • Waarom het belangrijk is om individuele verschillen van leerlingen te erkennen; 
  • Hoe je de ontwikkeling van alle leerlingen in je groep of klas kunt ondersteunen.

Door het onderwijs aan te passen aan de leerbehoeften van álle leerlingen kunnen problemen worden voorkomen en kunnen reeds ontwikkelde leer- en gedragsproblemen sterk afnemen of soms helemaal verdwijnen. Dit boek biedt handvatten voor de leraar, onder meer door middel van casussen en de verdere uitdieping hiervan in audiobestanden op de website van Lannoocampus.

Meer informatie over het boek is te vinden op deze link

Zoek op deze website:

  • Categorie

  • Diagnose/Aanleg

  • Leeftijd

  • Regio

  • Documenttype

Deze website is gemaakt door Project Icarus!

Project Icarus is een uitdagende en leerzame plek voor jongvolwassenen met een beperking die zichzelf willen ontwikkelen op het gebied van computers en ICT.

Wil je ook je website laten maken door Project Icarus?