Wij ondersteunen en versterken ouders van kinderen met problemen bij leren en/of gedrag in opvoeding, onderwijs en zorg
Home / Kennisbank / Kennisbank: Ontwikkelingsproblemen / Extra informatie bij artikel ‘Sofie is super-anders’
Inspirerend verhaal: Hoe ‘Super-Anders’ de kracht van compensatievaardigheden in het onderwijs laat zien
Josje en Heino zijn de ouders van Sofie (15 jaar). Beiden werken als docent in het hoger beroepsonderwijs. De boodschap uit het boek De Bende van Super-Anders vinden zij mooi aansluiten op hoe zij zelf met studenten omgaan én passen bij hun dochter. Sofie’s uitdaging ligt in het structureren en verwerken van alle informatie die dagelijks op haar afkomt.
In Balans Magazine 3-2023 vertellen Josje en Heino waarin hun dochter Sofie super-anders is en hoe zij haar op allerlei creatieve manieren helpen met leren en ontwikkelen. Tot slot hebben ze hier nog een paar tips voor de minister van Volksgezondheid.
Josje: ‘Ik zou graag willen dat de minister regelmatig de tijd zou nemen om zich te voeden door mensen die goed zicht hebben op degenen die net iets meer aandacht nodig hebben om aan te sluiten in de maatschappij. Zorg dat het perspectief van super-anders zijn en ‘linker- en rechterbenen’ gehoord wordt. Maak rechtstreeks contact met docenten, ouders, verplegers, en niet alleen via de managers of door het lezen van perioderapporten. Daarnaast zou super-anders geïntegreerd moeten worden binnen het onderwijs. Dit moet in de basis zitten van wat bijvoorbeeld onze pedagogiekstudenten krijgen te zien, leren en ervaren’.
Heino: ‘Ik zou hem willen vragen: Wat is jouw rechterbeen? Ik verwacht namelijk dat hij de waarde van deze mindset pas echt begrijpt als hij ziet wat het voor hemzelf kan betekenen. Ik zou hem ook vragen om de bewustwording ervan bij anderen te stimuleren. Daarbij denk ik dat we de kracht van kinderen zelf meer moeten benutten, zodat kinderen elkaars compensatievaardigheden gaan herkennen en niet alleen de labels van een beperking. Zij kunnen de ambassadeurs worden van super-anders zijn.’
De term super-anders komt uit het boek De Bende van Super-Anders. Hierin ontdekt de hoofdpersoon dat hij door zijn slappe linkerbeen juist een extra sterk rechterbeen heeft gekregen. De schrijvers Haim Dror en Maya Lievegoed willen met het boek laten zien hoe je juist door een beperking, ergens anders extra goed in wordt. ‘Compensatievaardigheden’ noemen ze dat. Meer informatie is te vinden op superanders.nl
De term super-anders komt uit het boek De Bende van Super-Anders. Hierin ontdekt de hoofdpersoon dat hij door zijn slappe linkerbeen juist een extra sterk rechterbeen heeft gekregen. De schrijvers Haim Dror en Maya Lievegoed willen met het boek laten zien hoe je juist door een beperking, ergens anders extra goed in wordt. ‘Compensatievaardigheden’ noemen ze dat. Meer informatie is te vinden op superanders.nl
LANDELIJK BUREAU BALANS
Kosterijland 7
3981 AJ Bunnik
Nederland
Kvk nummer: 404.80.851
RSIN nummer: 007446871
IBAN: NL76 INGB 0000 507708
Ma t/m do: van 10.00 – 13.00 uur
(030) 225 50 50
Overige vragen kunt u stellen via het Contactformulier
Adverteren
[email protected]
BalansAdvieslijn:
Contactformulier
Ledenadministratie:
Contactformulier
Volg ons
Deze website is gemaakt door Project Icarus!
Project Icarus is een uitdagende en leerzame plek voor jongvolwassenen met een beperking die zichzelf willen ontwikkelen op het gebied van computers en ICT.
Wil je ook je website laten maken door Project Icarus?