Kennisbank: Ervaringsverhalen en vlogs over ontwikkelingsproblemen
Hier vind je (herkenbare?) ervaringsverhalen en vlogs van ouders, kinderen, jongeren en professionals, over o.a. ADD, ADHD, ASS, dyslexie, dyscalculie, NLD, hoogbegaafdheid, (school)trauma en meer.
AD(H)D
- Ervaringsverhalen over ADHD
- Vlogs van professionals over ADHD
- Kun je over ADHD ‘heen groeien’?
- Een lied over ADD
- ‘Richtlijnen ADHD leven niet in de praktijk’
- Voorkom dat het zelfbeeld in brokjes uiteenvalt
- ‘Alles kan hij zijn, en veel en iedereen’
- ‘ADHD en autisme delen vergelijkbare genmutaties’
- ‘De Academische Werkplaats brengt alle partijen rond ADHD bij elkaar’
- ‘ADHD staat toch bekend als een aanstellersdiagnose…’
- ‘De Academische Werkplaats brengt alle partijen rond ADHD bij elkaar’
- ‘Gedrag wordt gevormd door prikkels.’
- Korte docmentaire meisjes met ADHD| Druk en Dromerig
- Wie staat er op de cover van BalansKIDS juni 2022?
- Motiveren is te leren
- Plannen en organiseren
- Ervaringen van mensen met ADHD (film)
Autisme
- ‘Ik heb geen controle, alleen invloed’
- Bezorgen wij kinderen met autisme een schooltrauma?
- Bang om fouten te maken
- ‘Niet over álles de strijd aangaan. Dat hielp echt’
- Autisme en een ontregeld imuunsysteem.
- ‘Laat je niet intimideren door sociale druk’
- ‘Op de middelbare school liep het grandioos mis’
- ‘We hebben nooit in diagnoses gedacht’
- ‘Ik denk dat het woord ‘autisme’ gaat verdwijnen’
- ‘Ik heb een nieuw vriendje’
DCD / Dyspraxie
- Als spelenderwijs extra oefenen onvoldoende helpt…
- ‘Ouders, vertrouw op jullie intuïtie!’
- ‘Vooral de onbekendheid is een heikel punt’
- DCD is veel meer dan alleen motorische ‘onhandigheid’
- DCD wordt nu vaak (te) laat ontdekt
- Q&A over DCD
- Q & A over DCD deel 2
- ‘DCD? Je motoriek kan beter worden’
- Ik denk dat ik weet wat ik moet doen!
- ‘DCD is nog te veel onder de radar’
Dyscalculie en Dyslexie
- Dyscalculie & Dyslexie: twee zijden van één medaille
- ‘Mijn manier van leren sloot niet aan bij de docenten’
- ‘Zoek spoedig hulp als je merkt dat je kind vastloopt’
- ‘Ik vergelijk me niet met andere studenten’
- Dyslexie is leren omgaan met verschillen
- ‘Studenten met dyslexie zijn doorzetters’
- Dyslexie: verdriet over ‘dansende’ letters
- Leesproblemen of dyslexie?
- ‘Ik blijf mij verwonderen over deze stoornis’
- Het beleid van de overheid bij dyscalculie
- Cijfers en sommen: Abracadabra
- ‘Niet ánders oefenen, maar juist veel vaker’
- Passend onderwijs voor kinderen met dyscalculie
- Wegwijs in dyslexie en dyscalculie
Blogs
Katrien Horions is logopedist en moeder van een dochter met dyslexie. Zij schrijft ontroerende korte blogjes over de uitdagingen van haar dochter, op de website van haar praktijk, Logico.be. Lees ze hier:
Hoogbegaafdheid
- Deirdre (19) stopte definitief met school
- ‘Ze willen zich wel aanpassen, maar het kost hen zoveel moeite’
- ‘Wat bijna altijd nodig is: samen voorbij de kaders durven kijken’
- ‘Ook zeer makkelijk lerende kinderen hebben hulp nodig’
- Hoogbegaafde (onder)presteerders
- De vele gezichten van Hoogbegaafdheid
- Ton Mooij: Q&A Hoogbegaafdheid
- Podcast ‘Hoogbegaafdheid in het Passend Onderwijs’.
In deze podcast, met dr. Willy de Heer, behandelen we veel gestelde vragen aan onze advieslijn.
NLD
- Q&A over de Non-verbale leerstoornis (NLD)
- NLD: De leerstoornis die geen stoornis mag heten
- ‘Dit vraagt een heel ander ouderschap’
- Hoe gaat het nu met… Neona(10)
- NLD: Taal als valkuil én als troef
ODD/CD
Selectief mutisme
Divers
- Een zoektocht naar een diagnose: Het verhaal van Greta en DDX3X syndroom
- Kinderen hebben recht op veiligheid
- Mini interview executieve functies
- Column Prikkelarm
- 9 vragen aan Jelte van der Kooi ZIEZ-Onderwijs training en coaching
- Extra informatie bij artikel ‘Faalangst kent vele gezichten’