Wij ondersteunen en versterken ouders van kinderen met problemen bij leren en/of gedrag in opvoeding, onderwijs en zorg
Home / Ouderschap in balans / Buddy draagt bij aan goede samenwerking tussen ouders en scholen
Binnen scholen hebben professionals een team van meedenkende collega’s en deskundigen om zich heen. Ouders staan er meestal alleen voor wanneer blijkt dat hun kind extra ondersteuning nodig heeft op school. Zij zijn zeer betrokken maar hebben beperkte kennis van het onderwijssysteem. Dit bemoeilijkt goede en gelijkwaardige samenwerking. Balans heeft ervaring opgedaan met een buddysysteem voor ouders. De Christelijke Hogeschool Ede (CHE) heeft de ervaringen onderzocht en de lessen daaruit geleerd kunnen worden in kaart gebracht. In hun rapport komen de onderzoekers met een warm pleidooi voor een buddysysteem. In het belang van ouders, kinderen en de scholen.
De gedachte achter het buddysysteem is dat de ervaringsdeskundige buddy zijn ervaring ten dienste stelt aan de ouders. En bijdraagt aan de totstandkoming van goede samenwerking met school. Een ervaringsdeskundige buddy is er voor de ouders zoals een orthopedagoog of intern begeleider er is voor de leraar. Hij denkt met de ouders mee om te komen tot een goede samenwerking met school met het oog op het kind. Een buddysysteem is er niet vanzelf. Want wanneer is iemand geschikt om als buddy op te treden? Moet hij geschoold worden? Welke eisen stel je aan de match tussen ouders en buddy? Is er begeleiding nodig op deze match? Hoe lang duurt een samenwerking? Wat is eigenlijk de taakstelling van de buddy? Op al deze vragen gaan de onderzoekers in het onderzoeksrapport ‘Buddy draagt bij aan goede samenwerking met school’: BALANS-CHE Rapport onderzoek buddysysteem – def.
Op basis van hun onderzoek adviseren de onderzoekers van het CHE drs. Elize Lam (senior onderzoeker), drs. Ellen Aanen (senior onderzoeker) en dr. Wim Dekker (lector) spoedig en zorgvuldig te komen tot een ontwerp voor een buddysysteem dat dichtbij de ouders staat, maar ook het vertrouwen krijgt van het onderwijs. De tijd is er volgens hen rijp voor. De uitkomsten van het onderzoek kunnen helpen bij het ontwikkelen van een goed systeem. Er is al veel kennis beschikbaar. De onderzoekers hebben het vertrouwen dat een buddysysteem zal bijdragen aan een betere samenwerking tussen ouders en school in het belang van het kind. Dat het de draagkracht van ouders zal vergroten en hun plezier in het ouderschap zal doen groeien.
In hun rapport komen de onderzoekers met een aantal waardevolle aanbevelingen:
Het onderzoeksrapport ‘Buddy draagt bij aan goede samenwerking met school’ is onderdeel van het project ‘Voor Elkaar! Regionale steunpunten’, uitgevoerd door Oudervereniging Balans in samenwerking met Ervaringskenniscentrum (Sch)ouders. Met dit project wordt geleerd van de praktijk waarin ervaringsdeskundige ouders (vrijwilligers), ouders van kinderen met ontwikkelingsproblemen die vastlopen in het onderwijs ondersteunen door middel van een effectief buddysysteem. Naast dit onderzoek zijn onder andere vrijwilligers getraind en is er een uitgebreide kennisbank 3.0 ontwikkeld. Aanleiding voor het project was, dat in de dagelijkse praktijk blijkt dat ouders bepaalde informatie en ondersteuning nodig hebben wanneer hun kind om wat voor reden dan ook vastloopt op school. Sinds de decentralisatie en regionale invulling van passend onderwijs is de informatie en steun die ouders nodig hebben regionaal verschillend.
Dit project is mogelijk gemaakt dankzij subsidie van ZonMW.
Zie hier het rapport:
Het onderzoeksrapport ‘Buddy draagt bij aan goede samenwerking met school’ is onderdeel van het project ‘Voor Elkaar! Regionale steunpunten’, uitgevoerd door Oudervereniging Balans in samenwerking met Ervaringskenniscentrum (Sch)ouders. Met dit project wordt geleerd van de praktijk waarin ervaringsdeskundige ouders (vrijwilligers), ouders van kinderen met ontwikkelingsproblemen die vastlopen in het onderwijs ondersteunen door middel van een effectief buddysysteem. Naast dit onderzoek zijn onder andere vrijwilligers getraind en is er een uitgebreide kennisbank 3.0 ontwikkeld. Aanleiding voor het project was, dat in de dagelijkse praktijk blijkt dat ouders bepaalde informatie en ondersteuning nodig hebben wanneer hun kind om wat voor reden dan ook vastloopt op school. Sinds de decentralisatie en regionale invulling van passend onderwijs is de informatie en steun die ouders nodig hebben regionaal verschillend.
LANDELIJK BUREAU BALANS
Kosterijland 7
3981 AJ Bunnik
Nederland
Kvk nummer: 404.80.851
RSIN nummer: 007446871
IBAN: NL76 INGB 0000 507708
Ma t/m do: van 10.00 – 13.00 uur
(030) 225 50 50
Overige vragen kunt u stellen via het Contactformulier
Adverteren
[email protected]
BalansAdvieslijn:
Contactformulier
Ledenadministratie:
Contactformulier
Volg ons
Deze website is gemaakt door Project Icarus!
Project Icarus is een uitdagende en leerzame plek voor jongvolwassenen met een beperking die zichzelf willen ontwikkelen op het gebied van computers en ICT.
Wil je ook je website laten maken door Project Icarus?