Scroll Top

Een school waar je jezelf mag zijn 

Cathy van Tuijl is lector bij de Academie Pedagogiek en Onderwijs van de Hogeschool Saxion en universitair docent bij Pedagogiek van de Universiteit Utrecht. Zij houdt zich bezig met inclusie en diversiteit, gelijke kansen en het jonge kind.

Christy Tenback is onderwijsadviseur bij RENN4 en buitenpromovendus bij de Rijksuniversiteit Groningen. Zij houdt zich bezig met inclusie en integratie, ondersteuningsbehoeften en kennisdelen.

Snel angstig

Suus is zeven jaar. Ze vindt leren heel erg lastig. Ook is ze snel angstig wanneer andere kinderen onverwachtse dingen doen. Suus heeft een leerkracht nodig die haar de lesstof in kleine stapjes uitlegt en veel concreet materiaal gebruikt. Suus gaat naar een school voor zeer moeilijk lerenden.

Structuur en begeleiding

Tom is acht jaar en heeft last van drukte in zijn hoofd. Als hij hierdoor de uitleg niet begrijpt, gaat hij grappen uithalen. Tom heeft structuur en begeleiding nodig en veel afwisseling tussen geconcentreerd werken en even lekker fysiek bezig zijn. Tom gaat naar een school voor speciaal basisonderwijs.

Onverwachte situaties

Jeffrey is acht jaar en heeft moeite om de wereld om zich heen te begrijpen. Hij loopt vast bij onverwachte situaties en als dat gebeurt kan hij heel boos worden. Jeffrey heeft een leerkracht nodig die hem duidelijkheid geeft en mogelijkheden om te ontprikkelen. Jeffrey gaat naar een speciaal onderwijsschool cluster 4.

Verschillende ondersteuningsbehoeften bij elkaar

Drie kinderen met heel verschillende ondersteuningsbehoeften. Ze gaan allemaal naar verschillende scholen, want zo is het geregeld in Nederland. Maar wat gebeurt er als Suus, Tom en Jeffrey bij elkaar in de klas zitten? Hoe vinden zij het dan in de klas en wat vinden hun ouders daarvan?

Hierover gaat ons onderzoek. Wij volgden drie jaar lang zes scholen in Nederland die speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs integreren tot één school voor gespecialiseerd onderwijs. We vragen aan de leerlingen hoe zij zich voelen in de klas en aan ouders hoe tevreden zij zijn.

Van elkaar leren

Ouders die wij spraken zijn zeer tevreden over de school. Dat hun kind samen in de groep zit met kinderen met verschillende ondersteuningsbehoeften zien ze over het algemeen als een kans: kinderen leren van elkaar en omdat er niet vanaf het begin een onderscheid gemaakt wordt tussen bepaalde schooltypes, krijgen kinderen veel kansen om zich te ontwikkelen op hun eigen tempo in dezelfde groep.

Allemaal gelijkwaardig

Eén ouder geeft aan: ‘Ik vind het echt een fantastisch concept. Kinderen zijn allemaal gelijkwaardig, of ze nu autisme, iets anders of geen diagnose hebben.’ Een andere ouder geeft aan wat voor haar het belangrijkst is: ‘Dat mijn kind plezier mag hebben en zichzelf mag zijn.’ Als dat is wat de scholen voor gespecialiseerd onderwijs laten zien, zijn zij een mooi voorbeeld van toewerken naar meer inclusief onderwijs

Allemaal gelijkwaardig

Het onderzoek is uitgevoerd onder leiding van Anke de Boer (RuG) en is gefinancierd door het NRO (projectcode: 405-18-705) en de besturen van RENN4, Stichting Trigoon, PC(V)SO Kampen e.o., en De Onderwijsspecialisten.

Lees hier een uitgebreid artikel van Tenback en Van Tuijl over hun onderzoek en de door hun opgetekende ervaringen van ouders en kinderen met gemengde groepen in het speciaal (basis)- onderwijs.

Dit artikel verscheen eerder in Balans Magazine 1-2024. Wil je ook ons magazine ontvangen? Word dan nu lid. Bekijk hier de voordelen.

Cathy van Tuijl
Christy Tenback
Privacyvoorkeuren
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie opslaan via uw browser van specifieke services, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Let op dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die wij aanbieden.