Scroll Top
Voeding

Voeding

Wat kun je als ouders en als kind zelf in je dagelijkse (gezins)leven doen als je de diagnose ADHD krijgt? Sinds tien jaar wordt er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de betekenis van voeding op ADHD. Op dit moment is niet wetenschappelijk bewezen dat een dieet de oorzaak of gevolgen ervan positief kan bijsturen. Wel is inmiddels duidelijk dat voeding van betekenis kan zijn bij het tegengaan van onder- of overgewicht bij kinderen en jongeren met ADHD; hiertussen lijkt een relatie te bestaan. Balans heeft deze ʻinvalshoekʼ hier op deze website opgepakt. Aan het woord komen kinderartsen en een diëtist; we schrijven er over nationale en internationale onderzoeken; we geven Tips & Tricks en er zijn links naar interessante boeken en docuʼs. En bekijk, we zijn er trots op, de nieuwe Balansfilm ʻGeen boterham op de fiets…’

Wat kun je als ouders en als kind zelf doen als je de diagnose AD(H)D krijgt of als er wordt uitgesproken dat je kenmerken van ADHD hebt? Er zijn vele behandeltherapieën waaronder gesprekken met een psycholoog of psychiater vanuit de Cognitieve Gedragstherapie (cgt). Ook kan in samenwerking met een psychiater worden gekozen voor het innemen van medicatie bij ADHD. Het kan ook beide: gesprekken en medicijnen. En ook is er een aanbod gericht op de lifestyle, zoals mindfulness, waarover onder andere Susan Bögels, lid van het Expertteam van Balans, regelmatig schrijft.

Een kleine tien jaar geleden kwam het onderwerp voeding ter sprake, wat zou de invloed daarvan zijn op (kenmerken van) ADHD? Het werd onder andere aangekaart door Lidy Pelsser van het PelsserDieet. Op deze website kun je over de betekenis van voeding bij ADHD lezen, en ons streven is onze informatie almaar actueel bij te schaven. Dat kan ook omdat er op dit moment, nationaal en internationaal, veel onderzoeken plaatsvinden naar ADHD & Voeding. Zodat de last die bij ADHD wordt ervaren, wordt teruggedrongen.

Aan het woord laten we: kinderarts Irene Hofmeijerdiëtist Esther van Ruijvenkinderarts Rob Peirera; we geven TIPS &  TRICKS, reeds verschenen info bij Oudervereniging Balans; linken naar interessante wetenschappelijke onderzoeken en literatuur.

Je kunt 24/7 ons contactformulier invullen voor contact met de BalansAdvieslijn over dit onderwerp. Wil je feedback geven op deze pagina’s en/of suggesties doen? Heel graag! Mail ons jouw naam en telefoonnummer via: redactie@balansdigitaal.nl t.a.v. Beatrice Keunen. Wij nemen contact op met jou.

NB. Waar wij schrijven over ADHD wordt ook ADD bedoeld. Wij realiseren ons het onderscheid maar het aspect voeding kan ook op ADD van invloed zijn.

Uiteraard hebben niet alle drukke of dromerige kinderen ADHD. Je hoeft je dus niet onmiddellijk zorgen te maken wanneer je jouw kind in enkele symptomen herkent. De kenmerken alleen zijn onvoldoende om de diagnose ADHD te stellen. Het is dan ook raadzaam om zelf geen conclusies te trekken, maar een specialist in te schakelen die de diagnose ADHD al dan niet vaststelt bij jouw kind. Onderstaande kenmerken en symptomen komen zowel bij een kind als bij een volwassene met ADHD voor. Soms lijkt het alsof een volwassene met ADHD bepaalde symptomen niet heeft. Dat is schijn, een volwassene kan bepaalde symptomen soms alleen beter onderdrukken. Het is mogelijk dat iemand niet aan alle kenmerken voldoet en dus alleen de symptomen voor óf onoplettendheid en concentratieproblemen vertoond óf alleen de symptomen voor erg druk en/of impulsief zijn. De drie belangrijkste kenmerken van ADHD zijn:
  1. onoplettend, concentratieprobleem;
  2. erg druk zijn (hyperactief);
  3. impulsiviteit (niet denken, maar doen).
Het gedrag van een kind met ADHD kan zorgen voor problemen in het gezin, op school of in het contact met vriendjes en vriendinnetjes. Kinderen met ADHD kunnen vaak hun capaciteiten niet goed gebruiken. Ze hebben minder grip op hun eigen functioneren en dat wat anderen en ze van zichzelf verwachten. Daardoor ontwikkelen ze vaak een negatief zelfbeeld.

Symptomen onoplettendheid of slechte concentratie

  • onvoldoende aandacht aan iets schenken en daardoor fouten maken (bijvoorbeeld in schoolwerk)
  • moeite om de aandacht erbij te houden
  • dromerigheid
  • passiviteit
  • teruggetrokkenheid
  • niet goed kunnen luisteren
  • niet doen wat anderen van het kind vragen
  • moeite om taken af te maken
  • regelmatig spullen kwijt zijn
  • snel afgeleid zijn
  • vaak iets (een afspraak, een opdracht) vergeten
  • moeilijk tot actie komen/uitstelgedrag
  • traag leertempo
  • onder niveau presteren
  • meer denken dan doen

Symptomen hyperactiviteit en impulsiviteit

  • wiebelen, veel bewegen met handen/voeten, draaien op de stoel
  • niet kunnen blijven zitten
  • rondrennen, overal op klimmen
  • geen rust nemen, voortdurend bezig zijn (doordraven)
  • bij oudere kinderen: onrust, moeilijk kunnen ontspannen
  • moeilijk rustig kunnen spelen
  • veel praten
  • moeite om op de beurt te wachten

Overige kenmerken van ADHD

Bij mensen met ADHD worden ook vaak andere kenmerken en soms ook bijkomende problemen gezien. Voorbeelden daarvan zijn:
  • weinig tot geen gevoel hebben voor tijd. Gevolg: vaak te laat komen.
  • moeite hebben met plannen
  • moeilijk in slaap kunnen vallen,
  • prikkelbaarheid,
  • bang zijn. Snel angstige gevoelens en gedachten hebben.
  • snel boos worden.
  • sociaal onhandig. Het maken van onhandige opmerkingen of moeite hebben sociale signalen op te vangen.
  • emotionele uitbarstingen. Plotselinge en dus onverwachte driftbuien en huilbuien zijn daar een voorbeeld van. Dit komt met name voor bij kinderen.
  • hoofd- en bijzaken moeilijk kunnen scheiden. Moeite met onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken.
  • Onhandigheid en houterigheid. Vaak vallen en knoeien.
Bron: Parnassia Groep. Aanvulling Het is belangrijk om je te realiseren dat bijvoorbeeld hoogbegaafde kinderen of kinderen met (school)trauma (of beide) gedrag kunnen laten zien wat lijkt op ADHD. Lees daarom ook eens onze kennispagina’s over hoogbegaafdheid en (school)trauma.
Uiteraard hebben niet alle drukke of dromerige kinderen ADHD. Je hoeft je dus niet onmiddellijk zorgen te maken wanneer je jouw kind in enkele symptomen herkent. De kenmerken alleen zijn onvoldoende om de diagnose ADHD te stellen. Het is dan ook raadzaam om zelf geen conclusies te trekken, maar een specialist in te schakelen die de diagnose ADHD al dan niet vaststelt bij jouw kind. Onderstaande kenmerken en symptomen komen zowel bij een kind als bij een volwassene met ADHD voor. Soms lijkt het alsof een volwassene met ADHD bepaalde symptomen niet heeft. Dat is schijn, een volwassene kan bepaalde symptomen soms alleen beter onderdrukken. Het is mogelijk dat iemand niet aan alle kenmerken voldoet en dus alleen de symptomen voor óf onoplettendheid en concentratieproblemen vertoond óf alleen de symptomen voor erg druk en/of impulsief zijn. De drie belangrijkste kenmerken van ADHD zijn:
  1. onoplettend, concentratieprobleem;
  2. erg druk zijn (hyperactief);
  3. impulsiviteit (niet denken, maar doen).
Het gedrag van een kind met ADHD kan zorgen voor problemen in het gezin, op school of in het contact met vriendjes en vriendinnetjes. Kinderen met ADHD kunnen vaak hun capaciteiten niet goed gebruiken. Ze hebben minder grip op hun eigen functioneren en dat wat anderen en ze van zichzelf verwachten. Daardoor ontwikkelen ze vaak een negatief zelfbeeld.

Symptomen onoplettendheid of slechte concentratie

  • onvoldoende aandacht aan iets schenken en daardoor fouten maken (bijvoorbeeld in schoolwerk)
  • moeite om de aandacht erbij te houden
  • dromerigheid
  • passiviteit
  • teruggetrokkenheid
  • niet goed kunnen luisteren
  • niet doen wat anderen van het kind vragen
  • moeite om taken af te maken
  • regelmatig spullen kwijt zijn
  • snel afgeleid zijn
  • vaak iets (een afspraak, een opdracht) vergeten
  • moeilijk tot actie komen/uitstelgedrag
  • traag leertempo
  • onder niveau presteren
  • meer denken dan doen

Symptomen hyperactiviteit en impulsiviteit

  • wiebelen, veel bewegen met handen/voeten, draaien op de stoel
  • niet kunnen blijven zitten
  • rondrennen, overal op klimmen
  • geen rust nemen, voortdurend bezig zijn (doordraven)
  • bij oudere kinderen: onrust, moeilijk kunnen ontspannen
  • moeilijk rustig kunnen spelen
  • veel praten
  • moeite om op de beurt te wachten

Overige kenmerken van ADHD

Bij mensen met ADHD worden ook vaak andere kenmerken en soms ook bijkomende problemen gezien. Voorbeelden daarvan zijn:
  • weinig tot geen gevoel hebben voor tijd. Gevolg: vaak te laat komen.
  • moeite hebben met plannen
  • moeilijk in slaap kunnen vallen,
  • prikkelbaarheid,
  • bang zijn. Snel angstige gevoelens en gedachten hebben.
  • snel boos worden.
  • sociaal onhandig. Het maken van onhandige opmerkingen of moeite hebben sociale signalen op te vangen.
  • emotionele uitbarstingen. Plotselinge en dus onverwachte driftbuien en huilbuien zijn daar een voorbeeld van. Dit komt met name voor bij kinderen.
  • hoofd- en bijzaken moeilijk kunnen scheiden. Moeite met onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken.
  • Onhandigheid en houterigheid. Vaak vallen en knoeien.

blogs & vlogs

‘Met drie happen de hele dag door’
Privacyvoorkeuren
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie opslaan via uw browser van specifieke services, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Let op dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die wij aanbieden.