Scroll Top
Broer en zus (Demo)

Training brusjes met en zonder ADHD: leuk samen spelen!

De Universiteit van Amsterdam ontwikkelde in samenwerking met Levvel* en Accare** een nieuwe training. Hierbij wordt kinderen met AD(H)D met hulp van hun broertje of zusje (brusje) zonder ADHD, spelenderwijs sociaal gedrag aangeleerd. Daarnaast is de training gericht op het verbeteren van de relatie tussen de brusjes.

De Universiteit van Amsterdam zoekt gezinnen die gratis willen deelnemen aan deze innovatieve training. De training is bij jullie thuis.

Wat houdt de training in?

In de training worden vier belangrijke onderdelen van sociaal gedrag aangeleerd:

  • Complimenten geven
  • Delen
  • Het vragen om en het geven van hulp
  • Problemen oplossen

 

Het kind zonder ADHD woont zeven trainingen bij, en het kind met ADHD vier. De kinderen leren in de trainingen aan de hand van voorbeeldfilmpjes van gewenst en ongewenst gedrag wat de juiste manier is om sociaal gedrag te vertonen. En oefenen de geleerde vaardigheid vervolgens spelenderwijs.

Aan het einde van het onderzoek wordt onderzocht of de kinderen meer sociaal wenselijk gedrag en minder negatief gedrag laten zien. En of hun relatie verbeterd is. De kinderen krijgen aan het eind van het onderzoek een kleine beloning (speelgoed).

Interviews en vragenlijsten

Voor de training start, wordt bij de ouders en bij de leerkracht van het kind met AD(H)D een kort interview afgenomen (ca. 20 minuten). Daarnaast wordt ouders gevraagd een aantal vragenlijsten in te vullen. Na afloop vullen ouders, leerkracht en kinderen nog een aantal vragenlijsten in (ca. 30 minuten).

Je kunt meedoen als je deze vragen met ja kunt beantwoorden:

  • Heb je minstens twee kinderen, waarvan er één de diagnose AD(H)D heeft, en zijn beiden tussen de 4 en 12 jaar oud?
  • Is er maximaal 5 jaar leeftijdsverschil tussen beide kinderen?
  • Is er geen sprake van een verstandelijke beperking of autisme bij één van de kinderen?
  • Woon je binnen maximaal 1 uur rijden vanaf Amsterdam?
  • Heb je interesse om mee te doen?

Neem dan contact op met de onderzoekers: [email protected]

*academisch centrum voor kinderpsychiatrie en specialistische jeugdhulp Amsterdam

**academische kinderpsychiatrie in Groningen

Voor meer informatie over het team en het consortium Psychosociale ADHD Interventies (PAINT), zie www.paint-studies.nl

Related Posts

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.