Scroll Top
klaslokaal-397x181 (Demo)

Onderzoek naar onderwijsaanbod voor hoogbegaafde leerlingen

Zeer makkelijk lerende of hoogbegaafde leerlingen vallen uit het reguliere onderwijs, omdat het schoolse aanbod geheel niet of onvoldoende voorziet in hun behoeften aan cognitieve, sociale, emotionele en persoonlijke ondersteuning en begeleiding.
Dit blijkt uit het onderzoek dat Willy de Heer van het Kenniscentrum voor Makkelijk Lerenden  heeft gedaan bij SWV PO 20.01 (Provincie Groningen en de Drentse gemeente Noordenveld).

Uit het onderzoek blijkt dat het belangrijkste dat wordt gemist in het onderwijsaanbod is:

  • Flexibiliteit om het onderwijs passend te maken voor het kind;
  • Begrip en invoelvermogen van onderwijsprofessionals voor het kind;
  • Kennis over hoogbegaafdheid;
  • Serieus nemen van de problemen van het kind;
  • Samenwerking tussen ouders en school om het kind te begeleiden en te ondersteunen;
  • Luisteren naar het kind.

De aanbevelingen die worden gedaan zijn:

  1. Bepaal het instapniveau van leerlingen;
  2. Wees alert op het signaleren van meisjes;
  3. Zorg voor een routekaart naar passend onderwijs;
  4. Realiseer in elk deelverband ontwikkelingsgericht onderwijs;
  5. Effectueer in elk deelverband hoogbegaafden onderwijs;
  6. Realiseer Educatief Partnerschap;
  7. Stel een kinderadviesraad in;
  8. Arrangeer een thuiszittersoverleg;
  9. Vorm een interne leergemeenschap;
  10. Creëer een externe leergemeenschap;
  11. Verstevig de bevoegdheid en sturingsmogelijkheden van het swv.

Related Posts

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.