Home / Kennisbank / Kennisbank: Onderwijs / Kennisbank: Ondersteuning op school / Wat is een ontwikkelingsperspectief voor passend onderwijs (OPP)?

Wat is een ontwikkelingsperspectief voor passend onderwijs (OPP)?
Soms heeft een leerling extra ondersteuning nodig op school. Dan moet school binnen 6 weken een ontwikkelingsperspectief (OPP) opstellen. Dat valt onder de zorgplicht van de school. In een OPP staan de eigenschappen van de leerling, de valkuilen en de sterktes. Het wordt vaak een plan genoemd omdat er ook in staat hoe de school de leerling gaat helpen.
In het speciaal onderwijs krijgt elke leerling een OPP. In het reguliere onderwijs alleen de leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan de basisondersteuning die alle scholen in de regio bieden. Voor de precieze regels zie Wanneer is een OPP verplicht?
Er staat in omschreven wat moeilijk gaat op school en wat de leerling makkelijk vind. Ook staat erin welke extra ondersteuning nodig is en hoe die georganiseerd wordt. Soms heet een OPP anders, bijvoorbeeld een groeidocument of ontwikkelingsperspectiefplan.
Wat moet er in een OPP staan?
Een OPP heeft meerdere onderdelen.
- Uitstroombestemming
Dit deel gaat over het lange termijn perspectief van de leerling. School beschrijft welk niveau deze leerling aan zal kunnen na deze school. School geeft daarvoor ook een onderbouwing: uitleg waarom de school dat denkt. De onderbouwing moet in ieder geval de sterktes en valkuilen van de leerling benoemen. - Handelingsdeel
Dit is een beschrijving van de individuele begeleiding en ondersteuning voor de leerling. Het gaat om extra ondersteuning die verder gaat dan de basisondersteuning die alle scholen in de regio bieden.
Het handelingsdeel van het OPP beschrijft wat school en de ouders moeten doen om de doelen (in de uitstroombestemming) te halen. Het handelingsdeel gaat over specifieke extra en/of andere maatregelen om de leerling op maat ondersteuning te bieden. Deze maatregelen richten zich op de ontwikkeling van het kind.
Het ontwikkelingsperspectief wordt ten minste één keer per schooljaar met de ouders geëvalueerd.
Voorbeelden: lege OPP formulieren
Er zijn verschillende OPP-formulieren in omloop (elke school kan zijn eigen formulier maken).
Hier vind je een paar voorbeelden:
Invloed van ouders op het OPP
Uitstroombestemming: overleg met ouders
Deel 1 van het OPP, de uitstroombestemming en de onderbouwing daarvan, kan pas vastgesteld of gewijzigd worden na “op overeenstemming gericht overleg” (OOGO) met de ouders. In de praktijk betekent dat vaak dat school een conceptversie met de ouders bespreekt.
Na dat overleg past school het aan. Je kunt de Rechtspraak over ontwikkelingsperspectief bij passend onderwijs lezen. De korte samenvatting: er moet goed geluisterd worden naar de ouders en school moet rekening houden met wat ouders zeggen. Maar de school beslist.
Handelingsdeel: instemming van ouders
School gebruikt OPP soms om extra geld te vragen
Als er extra ondersteuning moet worden geboden, is het logisch dat de school daar vaak meer geld voor nodig heeft. Dit geld is voor extra tijd voor personeel. Zij moeten meer gesprekken voeren, documenten maken, voorbereidingen doen, etc. Soms is er ook geld nodig voor hulpmiddelen. Dat geld moet komen van het samenwerkingsverband passend onderwijs.
Sommige samenwerkingsverbanden verdelen al dat geld van tevoren over de scholen. Anderen laten scholen per leerling een “arrangement” vragen. De school voegt het OPP daarbij toe als bijlage. Het samenwerkingsverband beoordeelt dan of het terecht is dat de school extra geld vraagt.
Voor ouders moet dit niets uitmaken. De school hoort achter de schermen te zorgen dat zij de nodige ondersteuning kunnen betalen. Volgens de AVG heeft school het recht om voor dit doel het OPP te delen met het samenwerkingsverband. Zie Do’s en don’ts informatieuitwisseling ouders-school bij passend onderwijs.