Welke aanpassingen en ondersteuning zijn nodig en mogelijk? Wat is een OPP? Wat doet een intern begeleider? Hoe bereid ik een gesprek voor?
Omgaan met ontwikkelingsproblemen
- Omgaan met ADHD in het Onderwijs
- Omgaan met DCD in het onderwijs
- Omgaan met dyscalculie in het onderwijs
- Omgaan met dyslexie in het onderwijs
- Omgaan met hoogbegaafdheid in het onderwijs
- Omgaan met NLD in het onderwijs
- Omgaan met ODD en CD in het onderwijs
- Omgaan met (school)trauma in het onderwijs
- Leren voor je eindexamens met dyslexie
- De weg omhoog bij dyscalculie
- Zeer makkelijk leerenden/hoogbegaafden in het onderwijs
Autisme
Protocollen
Hulpmiddelen
- De DCD onderwijskaart, een persoonlijke kaart voor leerlingen en studenten
Ondersteuning voor passend onderwijs
- Wat is een ontwikkelingsperspectiefplan voor passend onderwijs (OPP)?
- Wanneer is een OPP verplicht?
- Rechtspraak over ontwikkelingsperspectief bij passend onderwijs
- Aanpassingen toetsen en examens voor leerlingen met ‘beperkingen’
- Ontheffing voor tweede vreemde taal op het VWO
- Zie ook: Kennisbank: Neem de (stille) regie
- Mondelinge Staatexamens: Hoe werkt dat?
- Handreiking overstap van speciaal naar regulier onderwijs
- Dyslexiezorg: eerder én samen!