Wij ondersteunen en versterken ouders van kinderen met problemen bij leren en/of gedrag in opvoeding, onderwijs en zorg

Wij ondersteunen en versterken ouders van kinderen met problemen bij leren en/of gedrag in opvoeding, onderwijs en zorg

Kinderen op cluster 2 en 4 scholen kunnen ook in aanmerking komen voor vergoede dyslexiezorg

Ook kinderen die op een cluster 2 of 4 school zitten kunnen in aanmerking komen voor vergoede diagnostiek en behandeling van dyslexiezorg via de gemeente. Aan de hand van de tekst in het nieuwe Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0 wat op 1 januari 2022 in gebruik wordt genomen was hierover onduidelijkheid ontstaan. De onderdelen in de tekst die onduidelijkheid veroorzaakten worden aangepast.  

Dyslexie in combinatie met bijvoorbeeld ADHD of TOS

Dyslexie noemen we volgens het protocol dyslexie diagnostiek en behandeling een ontwikkelingsstoornis. Met ingang van 1 januari 2022 is de aanwezigheid van een andere ontwikkelingsstoornis (bijvoorbeeld ADHD of TOS in combinatie met  een vermoeden van dyslexie) geen reden meer om niet voor vergoede dyslexiezorg in aanmerking te komen. Tot 1 januari 2022 komt een kind wat naast een vermoeden van dyslexie een andere ontwikkelingsstoornis heeft alleen voor vergoede dyslexiezorg in aanmerking als het ontwikkelingsprobleem onder controle is.

Per 1 januari 2022 onderzoekt de zorgverlener voor de behandeling wordt gestart hoe complex de combinatie van de twee stoornissen is. Op basis daarvan wordt bepaald of de dyslexiebehandeling bij een kind ook goed uitvoerbaar zal zijn – en er dus een behandelindicatie Ernstige Dyslexie ( ED) kan worden afgegeven – of dat het kind beter geholpen kan worden via een andere zorgroute. Deze wijziging is de reden dat niet meer gesproken wordt van Ernstige Enkelvoudige dyslexie (EED) maar Ernstige dyslexie (ED). Enkelvoudig is volgens dit nieuwe criteria niet meer van toepassing.

Voorwaarden toegang tot vergoede dyslexiezorg

Om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg moet voor leerlingen uit cluster 2 en 4 aan dezelfde voorwaarden worden voldaan als die voor kinderen op een reguliere basisschool gelden. De school moet een compleet leerlingdossier kunnen aanleveren. Daarin moet terug te vinden zijn dat een leerling voldoende extra ondersteuning heeft gehad op het gebied van lezen op ondersteuningsniveau 2 en 3. En wat de resultaten zijn van de toetsen die zijn afgenomen.

Wat een school moet doen om een compleet leerlingdossier op te bouwen, welke ondersteuning een school moet bieden op het gebied van lezen en spellen en hoe die ondersteuning eruit moet zien vind je in de handreiking voor de invulling van ondersteuningsniveau 2,3 en 4. Via deze link vind je ook een aantal filmpjes waarin uitleg wordt gegeven over de verschillende ondersteuningsniveau’s.

Handreiking taalontwikkelingsstoornissen en dyslexie

Begin 2022 wordt een handreiking ontwikkeld over het signaleren van (ernstige) dyslexie bij kinderen met ernstige taalontwikkelingsstoornissen of auditieve beperkingen. Wanneer deze gereed is zullen we dat op balansdigitaal.nl en onze socials laten weten.

Meer lezen?

Op deze pagina’s vind je aanvullende informatie over dyslexie.

 

Buiten dit dossier hebben we hebben nog meer informatie over dyslexie. Die vind je bij ‘Gerelateerd’ of door bij ‘Zoek op deze website’ te kiezen voor Diagnose/Aanleg ‘Dyslexie’.

Ook organiseren we regelmatig webinars, ook over dyslexie. Check onze agenda.

Zoek op deze website:

  • Categorie

  • Diagnose/Aanleg

  • Leeftijd

  • Regio

  • Documenttype

Deze website is gemaakt door Project Icarus!

Project Icarus is een uitdagende en leerzame plek voor jongvolwassenen met een beperking die zichzelf willen ontwikkelen op het gebied van computers en ICT.

Wil je ook je website laten maken door Project Icarus?